מחר יהיה טוב? התחזית של דוקטור Z

.

דוקטר Z.

.

אדם, או חברה, או מדינה, יכולים להיות מוגדרים על-פי המתחרים שלהם. אמור לי מי המתחרים שלך, ואומר לך מי אתה. באחרונה התברר שיצרנית המכוניות דיימלר בנץ (יצרנית מרצדס בנץ) רואה את עצמה כמתחרה של גוגל, אפל, אמזון ועוד ענקיות אינטרנט. כך אמר, יו"ר מועצת המנהלים של החברה, ד"ר דיטר זטשה (Dr. Dieter Zetsche).

.

זטשה דיבר לפני חברי מועצת המנהלים של החברה ותיאר את תחזיותיו לטווח הקצר יחסית (5-10 השנים הקרובות). הנה כמה נקודות למחשבה מתוך התחזית שלו, שלפיה התוכנה משתלטת על העולם:

.

Uber אינה אלא כלי תוכנה. הם לא הבעלים של כל מכוניות, לא מעסיקים את הנהגים, ובכל זאת, הם כיום חברת המוניות הגדולה ביותר בעולם. Airbnb היא כיום חברת המלונות הגדולה ביותר בעולם, למרות שהם לא הבעלים של כל הנכסים, ואינם מנהלים אותם.
.
בארה"ב, רופאים צעירים מתקשים למצוא משרות. מערכת הבינה המלאכותית של יב"מ, "וטסון", מתחרה בהם, ולפי דיווחים שונים, רמת הדיוק של התשובות שהיא מספקת, גדולה מזו של התשובות והעצות שמספקים הרופאים הצעירים. וטסון כבר עוזר לאחיות לאבחן סרטן, ברמת דיוק גדולה פי ארבע בהשוואה לאחיות אנושיות. לפייסבוק יש כעת תוכנת זיהוי תבניות שיכולה לזהות פנים טוב יותר מאשר בני אדם.

.
מכוניות אוטונומיות: השנה, בשנת 2018 (לפי זטשה) יוצגו לראשונה מכוניות אוטונומיות ראשונות. בסביבות שנת 2020, התעשייה כולה תתחיל לעבור הסבה לתחום זה. אנשים לא ירצו להחזיק בבעלותם מכוניות. אנחנו נקרא למכונית באמצעות הטלפון הסלולרי, היא תגיע אלינו, תסיע אותנו למחוז חפצנו – ותיפרד מאיתנו לשלום. זה אולי נשמע מוכר. אבל הנה המסקנות של ד"ר זטשה:

.

הילדים שלנו לעולם לא יקבלו רישיון נהיגה ולעולם לא יהיו בעלי רכב.

.

העולם יזדקק ל-10% א 5% מכמות המכוניות שקיימות בו כיום.
.

יהיו הרבה פחות תאונות דרכים. 1.2 מיליון בני-אדם מתים מדי שנה בתאונות דרכים ברחבי העולם. עכשיו יש לנו תאונה אחת בכל 100,000 ק"מ. בתחבורה אוטונומית תתחולל תאונה אחת ב-10 מיליון ק"מ. זה יחסוך מיליון חיים מדי שנה, וישפיע גם על תעריפי הביטוח ועל רווחיהן של חברות הביטוח.
.
רוב חברות הרכב יפשטו רגל וייסגרו. חברות הרכב המסורתיות ינסו לשרוד בדרך של ייצור מכונית טובה יותר, ואילו חברות הטכנולוגיה: אפל, גוגל, אמזון ועוד, ייקחו את הביקוש לתחבורה צעד אחד קדימה, ויבנו מחשב על גלגלים.
.

שוק הנדל"ן ישתנה, מכיוון שאם אתה יכול לעבוד בזמן הנסיעה, אפשר יהיה לנסוע לעבודה מרחקים גדולים יותר, ולחיות בשכונות יפות יותר, שקטות יותר, מרוחקות יותר וזולות יותר.

.
אנרגיה סולרית תהפוך יעילה ונגישה מתמיד, ותדחק את חברות האנרגיה המסורתיות. חשמל סולרי זול יוזיל גם את עלות התפלת המים. מים זולים ישנו את פני החקלאות באיזורים צחיחים למחצה.

.

כמו ב"מסע בין כוכבים", חברות הסלולר יפתחו מעין "טריקרדר", שיאפשר לכל אחד לבדוק את עצמו, לבצע בדיקת דם, רוק, נשימה ועוד, לבחון עשרות סמנים ביורפואיים – ולאבחן את עצמו במהירות, ביעילות ובזול, בכל זמן ובכל מקום.

מדפסות תלת-ממדיות חדישות, רבות עוצמה ושולות בהרבה מאלה 'קיימות כיום, יפיקו חלקי חילוף למטוסים ומכוניות, לפי דרישה.

.

השלב הבא: כל אחד יוכל לסרוק את כפות רגליו באמצעות הטלפון הסלולרי, ואז לייצר, במדפסת תלת-ממדית, נעלים מותאמות אישית.

.

איך להתכונן לעתיד הזה? איך להצליח בו? ד"ר זטשה מציע לנו לשאול את עצמנו: האם לדעתך בעתיד יהיה לנו את "זה"? – ואם התשובה חיובית, יש לשאול את עצמנו מיד: איך אנחנו יכולים לעשות את "זה" לקרות מוקדם יותר?
.
עוד אבחנה: אם זה לא עובד עם הטלפון שלך, שכח את הרעיון.

.

ועוד אחד: כל רעיון שנועד להצלחה במאה ה-20, נידון לכישלון במאה ה-21.
.
בתחום העבודה: 70%-80% מהמשרות ייעלמו ב-20 השנים הקרובות. אבל לעומת זאת, יהיו הרבה מקומות עבודה חדשים, אם כי לא ברור אם יהיו מספיק מקומות עבודה חדשים בזמן.
.

תזונה: חלבון חרקים יגיע לשוק בקרוב . הוא בעל ערך תזונתי גבוה מזה של בשר עוף או בקר. ככל הנראה יקראו לו "מקור חלבונים חלופי" (כדי לעקוף את הרתיעה הקיימת מחרקים, באשר הם).

.
אפליקציה של "מצבי רוח" תדווח על מצבם של המשתמשים בה. עד 2020 יהיו אפליקציות שיבחנו את הבעות הפנים שלנו וידעו לנתח ולומר לפיהן, אם אנחנו משקרים. אפשר רק לדמיין שימושים באפליקציה הזאת בראיונות, או בוויכוחים עם פוליטיקאים (אבל גם בשיחות עם נציגי מכירות למיניהם).

.
חינוך: סמארטפונים זולים יימצאו בידיהם של 70% מאוכלוסיית העולם. כלומר, כמעט לכל תושבי העולם תהיה גישה לחינוך ברמה גבוהה כזו המקובלת במדינות המפותחות.

.

.

.

ד"ר דיטר זטשה (65), נולד באיסטנבול לאב מהנדס שעבד שם בשליחות של חברה גרמנית. ב-2006 הוצב בראש קמפיין של דיימלר בנץ בכינוי "דוקטור Z". במסגרת זו זכה גם לדמות מצוירת שייצגה אותו בסרטונים.

.

.

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.