הכסף מסובב את העולם

.
מה זה המדור הזה, "אבא של שלומית" ?
.

המצב הכלכלי אילץ אותנו לקצץ (מעט), בתקציבה השבועי של הילדה. אפשר היה לצפות שהצעד הזה יתקבל בהבנה,אבל מי ראה שר שיסכים לקיצוץ בתקציב משרדו? בכל אופן,אנחנו עמדנו על שלנו בתוקף, והילדה, מחוסר ברירה, החלה לתור אחר מקורות פרנסה חילופיים – מחוץ לבית. כך, פחות או יותר, התחיל העניין עם הקייטנה והבייבי-סיטר, (פרטים בפוסטים הבאים). בייבי-סיטר,למי שלא ידע,זה עסק מורכב עד מאוד. יש כמה תעריפים, הנקבעים לפי כללים שלמען האמת, לא הצלחנו לתפוס. אבל הילדה תפסה – ועוד איך. בתוך זמן קצר עשתה לה שם של שמרתפית אחראית, שהקטנים נהנים להישאר בחברתה. חוג המעסיקים הלך והתרחב בהתמדה. היו ביניהם הגונים יותר ופחות, אבל באופן כללי, ארנקה של הילדה תפח והגיע לממדים מרשימים. וכאן החליט אבא (אז עורך כלכלי…) שעליו לסייע לילדה בעצה פיננסית נבונה.
-שלומית ,מה יש בדעתך לעשות בכסף?
-אקנה לי ארטיקים.
-ומה עוד?
-מסטיקים.
-זה הכל?
-לא. בחנות הפופ שמעבר לפינה יש כל מיני דברים חמודים ומתוקים.
-בקיצור, תבזבזי את הכל.
-זה לא ביזבוז, לקנות דברים שאני אוהבת.
-לדעתי, כדאי לך להשקיע את הכסף.
-מה זאת אומרת להשקיע?
-זה פשוט מאוד: את קונה בכסף ניירות ערך, ומוכרת אותם כאשר מחירם עולה. כך את מרוויחה, במקום לבזבז את הכסף.
המלה "מרוויחה" הרוויחה נצנוץ רב משמעות בעיניה של הטייקונית הצעירה. אבא ניצל את חלון ההזדמנויות, פתח את דף הבורסה בעיתון, והסביר מהן מניות, איגרות-חוב, אופציות ,מט"ח וכל שאר החבר'ה. העסק, להפתעת הכל, תפס את הילדה בסערה. היא לפתה את מחשבון הכיס הזנוח ותיקתקה עליו בהתרגשות שורות של מספרים. השפתיים החשוקות והעיניים המוצרות בריכוז, העידו על אירועים כלכליים רבי משמעות המתרחשים מאחורי המצח המקומט. ואז הגיע הרגע לעבור מהתרגילים ה"יבשים" אל המציאות. 
-מחר אני הולכת לבנק וקונה מניות (השם שמור במערכת).
אבא: תראי, המניות האלה אינן "סולידיות". יש בהן מרכיב גבוה של סיכון. לדעתי, לא כדאי לך להסתכן. אולי כדאי שתשקיעי באיגרות-חוב ממשלתיות? 
-אבל אמרנו שכדאי לקנות בזול ולמכור ביוקר. המניות האלה עכשיו בירידה. אם הן יעלו לשערן מלפני חודש, או חודשיים, ארוויח כאן כמה עשרות אחוזים. כמה אפשר להרוויח על האג"ח?
-אולי אי אפשר להרוויח עליהן עשרות אחוזים, אבל הן שומרות על ערך הכסף ברמה סבירה של ביטחון. 
-עזוב, מי שלא מוכן לקחת סיכון לא נהנה מהסיכוי. ובכלל,אם אתה כזה חכם, למה אתה לא עשיר?
 
זכות התגובה:
יפה מאוד מצד אבא שלי שהוא מנסה להציג אותי כילדה תאבת בצע. אבל האמת היא שאני לא מהמרת על כל הכסף בבורסה. חלק ממנו אני מוציאה בכל זאת בערוצי צריכה שתורמים לכלכלת המדינה: קיוסקים וחנויות של כל מיני דברים קטנים וחמודים.
 
שלומית