.
.
.
וינסנט ואן-גוך קיבל בד שעליו צייר אנדראה סלאי, תלמידו
של ליאונרדו דה-וינצ'י, סקיצה של המונה ליזה (גרסה צבועה
ואיכותית של המונה ליזה, מעשה ידי סלאי, שצייר שכם לשכם
עם דה-וינצ'י, זוהה באחרונה במוזיאון אל-פרדו במדריד).
ואן גוך צייר על גבי הסקיצה זוג מתאבקים בעת קרב, ולאחר
מכן התחרט, וצייר על המתאבקים טבע דומם עם פרחי אחו
ורודים. מסקנה זו עולה ממחקר בן כשלוש שנים, שנעשה
בסודיות כמעט מלאה על-ידי מומחים ממוזיאון קרולר-מולר
בהולנד, אשר שיתפו פעולה עם עמיתים ממוזיאון אל-פרדו
במדריד, ועם מדעני מכון ריקן מיפן.
.
.
.
.
ממצא מפתיע זה (ואן גוך חי במאה ה-19, ואילו דה-וינצ'י
ותלמידיו פעלו במאות ה-15 וה-16), עולה בבירור מבדיקות
ממושכות, שכללו בנוסף לתצלומי רנטגן גם בדיקות איזוטופיות
מקיפות.
.
הציור של ואן גוך נתרם למוזיאון קרולר-מולר על-ידי תורם
אנונימי בשנת 1974, אבל האותנטיות של חתימת ואן-גוך
עליו הייתה מוטלת בספק, בשל גודלה.
.
אנטוורפן
.
הסיפור מתחיל באנטוורפן, לשם הגיע ואן-גוך בסוף נובמבר
1885 ונרשם לאקדמיה לאמנות בינואר 1886. במסגרת
הלימודים במקום נדרש ואן-גוך לבצע תרגיל: ציור זוג מתאבקים.
המורה במקום הפציר בואן-גוך לרכוש בדים, מכחולים וצבעים
חדשים. ואן-גוך שסבל מחסרון כיס החל להסתובב בשוק
המקומי, שם הכיר בעל חנות, מהגר איטלקי, בשם אנטוניו
מולטי, שסיפר לו שהגיע מאיטליה עם קרון מלא חומרי ציור.
ואך-גוך ומולטי הלכו יחד לחצר ביתו של המהגר האיטלקי
ופתחו את הקרון שאכן הכיל חמורי ציור רבים.
.
הבד שעליו צייר סלאי את הסקיצה הראשונה שלו (כנראה)
של אל ג'יוקונדה, תפס את עינו של ואן גוך. המונה ליזה כבר
הייתה ידועה היטב אז, אך הסקיצה הראשונית של סלאי הייתה
כה גרועה, עד שואן-גוך סבר שמישהו חמד לו לצון. הוא רכש
את הבד כתוצאה ממה שכיום אולי היינו מכנים "דחף בלתי
נשלט" – וחזר לבית הספר לבצע את תרגיל ציור המתאבקים.
שבוע לאחר מכן כתב "השבוע ציירתי דבר גדול עם שתי
גופות עירומות – שני מתאבקים".
.
כשעבר לגור עם אחיו בפריס, בסוף פברואר 1886, לקח ואן-גוך
את הבד אתו. שם, כעבור חודשים אחדים, הוא צייר על המתאבקים
"טבע דומם עם פרחים ורודים.
.
Kröller-Müller Museum
.
כאשר העבודה הופיעה במכירה פומבית, היא נמכרה לאספן
פרטי ומאז התגלגלה עוד שלוש פעמים בין אספנים שונים.
בסופו של דבר נרכשה היצירה על-ידי אספן אנונימי שתרם
אותה למוזיאון קרולר-מולר.
.
מחקר
.
התמונה צולמה בתצלום רנטגן לראשונה בשנת 1998. שם
התגלו המתאבקים מתחת לפרחים. לפני כשלוש שנים עלו
חשדותיו של הרסטוראטור הראשי של מוזיאון קרולר-מולר.
הוא ביקש – וקיבל – תקציב לביצוע בדיקות איזוטופיות.
בדיקות אלה, שנותחו על-ידי מומחים יפניים ממכון ריקן
ביפן, העלו באופן ברור את הסקיצה של סלאי מתחת
למתאבקים.
.
תגובה 1
פוסט זה עלה לרשת ב-1 באפריל 2012