.
עם מותו של האייטוללה מוחמד חוסיין פדלאללה, מייסד חיזבאללה
בלבנון ומנהיגה הרוחני, הנה מאמר שפורסם באתר זה
לפני כמה חודשים, ושעניינו ראיון דמיוני עמו (שהוא, במידה
מסוימת, בבחינת "ניסוי מחשבה" מהסוג שפיתח אלברט
איינשטיין, כל אימת שהגיע הצורך לבחון דבר מה שאין
אפשרות טכנית לבחון אותו במצאות).
.
הראיון הדמיוני המובא כאן, מבוסס בחלקו על עבודת גמר
לתואר מוסמך במדעי הרוח, שהגיש שמעון שפירא לפרופ' איתמר
רבינוביץ ולד"ר מרטין קרמר מאוניברסיטת תל-אביב; וכן על מידע
שהתקבל מד"ר יוסי אולמרט, וממומחים נוספים שביקשו להישאר
בעילום שם.
.
אדוני השייח', היכן נולדת?
.
נולדתי בשנת 1935 בעיראק, בעיר הקדושה נג'ף השוכנת על צוק סלע,
בגבול הארץ המיושבת, כ-150 קילומטרים מדרום לבגדאד. בעיר זו
קבור מייסד השיעה, הח'ליף עלי איבן אבו טאלב. שיעים מכל העולם עולים
אליה לרגל, ולכן היא מכונה "מכה של השיעים". משפחתנו היא משפחת
למדנים מפורסמת ואנחנו נחשבים צאצאיו של הנביא מוחמד. אבי, האייטוללה
סיד עבד אלראוף פדלאללה, בא לעיר הקדושה בשנת 1928, מהעיירה הקטנה
עינתא, הסמוכה לבינת-ג'ביל שבדרום לבנון. אמי היא בתו של חאג' חסאן
באזי, ראש משפחה מפורסמת בדרום לבנון.
.
מה הפירוש המילולי של שם משפחתך?
.
פדלאללה פירושו "בחיר האל".
.
איזו השכלה קיבלת בנעוריך?
.
נג'ף היא עיר של חכמים המתעמקים באיסלאם. קיימות בה 24 מכללות
דתיות שבהן מלמדים "פוסקי הלכה" ידועים. גם אני למדתי
במכללות האלה, וזכיתי ללמוד מפי האייטוללה הבכיר אבו אלקאסם
אל-חואי.
.
שם גם פגשת לראשונה את האייטוללה רוחאללה חומייני.
.
נכון. אבל הייתי, ועודני, תלמידו של האייטוללה אל-חואי. זה לא
אומר, כמובן, שאינני מקיים קשר עם פוסקי הלכה אחרים, כמו הקשר האמיץ
שקיימתי עם האייטוללה חומייני כשעוד היה בחיים.
.
ספר לנו על אורח החיים ודרכי הלימוד במכללות של נג'ף.
.
המכללות הללו מתקיימות כבר כמה מאות שנים. אין בהן נשיאים,
דיקנים או מנהלים. כל אדם שמבקש ללמוד ולהשכיל, יכול למצוא לו חדר
ריק באחת המכללות, ולהתיישב שם. הוא אינו נדרש לשלם שכר לימוד.
החוכמה אינה נמכרת בכסף והמורים אינם מקבלים משכורת. הכללים
המחייבים היחידים הם דבקות דתית ומשמעת עצמית.
.
המכללה בנויה סביב חצר פתוחה, בדרך כלל מרובעת. בכמה מכללות
החצר מוקפת עצים. מסביב לחצר ממוקמים חדרים, ובכל אחד מהם יש מקום
לתלמיד אחד או שניים. בחדרים אין מיטות. התלמידים ישנים על מזרנים
המונחים על מחצלות. בחדרים מעטים בלבד יש חלון או ארובת איוורור.
לעתים קרובות החום מבריח את התלמידים אל המחילות והתאים התת-קרקעיים
העתיקים הנמצאים מתחת לבניין המכללה.
.
רוב התלמידים מבשלים ומכבסים לעצמם. לחם ניתן להם בחינם :שיעים
עשירים בכל העולם תורמים למטרה זו לקופותיהם של פוסקי ההלכה הגדולים
הפועלים בעיר, ואלה מעבירים את התרומות לתלמידיהם. תלמידים בעלי
משפחות מקבלים לעתים תמיכה כספית. רוב התלמידים משמשים גם מורים
לתלמידים ברמות נמוכות יותר.
.
כמה שנים נמשך הלימוד?
.
אין כללים ברורים בעניין הזה. תלמיד יכול להישאר בנג'ף כמה
שנים שיחפוץ. יש המבלים את כל חייהם בעיר הקדושה, לומדים ומלמדים.
עם זאת אפשר לומר שהתלמיד הממוצע מקדיש לרכישת השכלה 15 שנים
מחייו. התלמיד לא נדרש לעבור בחינות כלשהן, וממילא אין ניתנות
תעודות. נג'ף דומה למזרקת מים גדולה. כל אחד יכול לגשת אליה ולרוות
את צמאון הדעת שלו, ללא הגבלה. איש אינו דורש ממנו לשתות, ואין
כמויות קבועות של שתייה.
.
מה לומדים?.
לוגיקה, תיאולוגיה, פילוסופיה, אסטרונומיה ומתמטיקה. )מדובר במתמטיקה כפי
שהייתה מוכרת בימי הביניים באירופה, י.ע). הרכב הנושאים נתון בידיו של כל
תלמיד. אפשר גם ללמוד שפות זרות וספרות. התלמיד צריך, פשוט, למצוא
מורה ולתאם אתו את מקום ומועד השיעור. במסגד אלהינדי אפשר לקיים לימודים
בכיתות קטנות. למעשה, יש שם גם כמה אולמות גדולים, המאפשרים מתן הרצאות
לקהל גדול למדי.
.
בדרך כלל, בשלב הראשון לומדים דקדוק ערבי, רטוריקה ולוגיקה.
בשלב השני מוסיפים מתודולוגיה. השלב השלישי כולל ניתוח ובחינה של
אירועים שונים ופסוקים דתיים שונים. מי שמתמיד ומצטיין בשלב זה עשוי
להגיע לרמה של פוסק-הלכה. ההגעה לרמה זו אינה תלויה בלימוד בלבד.
בדרך כלל היא כרוכה בהארה פנימית שהיא בגדר מתנת אלוה.
.
מהו סדר היום במקום?
.
הלימודים מתחילים מוקדם בבוקר, לאחר תפילת הבוקר ולפני זריחת
החמה. הם נמשכים עד כשעה לאחר תפילת הערב. במשך היום יש הפסקות
קצרות לאכילה ולתפילה.
.
כמה תלמידים היו בנג'ף בתקופת לימודיך? (סוף שנות ה-60).
.
כ-2,000 תלמידים מארצות שונות. רק 47 מהם באו מלבנון, וגם הם
נחשבו זוטרים, בעיקר מפני שהיו סמוכים על שולחנם של בעלי אחוזות
מדרום לבנון, שמימנו את שהותם בעיר.
.
נג'ף נחשבת ערש האקטיביזם המוסלמי השיעי החדש.
.
כן. הגישה הפוליטית-דתית החדשה של השיעים פותחה בנג'ף על-ידי
האייטוללה הבכיר מוחמד באקר אלצאדר, שהיה עיראקי ממוצא לבנוני,
ועל-ידי האייטוללה הבכיר רוחאללה חומייני.
.
כאן התפתח הרעיון של מהפכה חברתית שתמגר את השלטון הקיים,
וכינון רפובליקה איסלאמית שתונהג על ידי אנשי הדת. השיעים שהיו
ידועים כעדה של מקוננים ומדוכאים, הרימו ראש. כאן הם החלו במלחמתם
הגדולה נגד עושקיהם. ואני הייתי חלק מזה, מההתחלה.
.
האייטוללה אלצאדר, והאייטוללה חומייני דיברו כאן לראשונה על
כלכלה איסלאמית ועל ממשלה איסלאמית.
.
איזו תכונה הייתה, לדעתך, הבולטת ביותר באישיותו של האייטוללה
חומייני?
.
האייטוללה הבכיר רוחאללה חומייני פשוט אהב בני-אדם.
.
כמה מבוגרי נג'ף חובשים טורבאן שחור, וכמה חובשים טורבאן לבן. מה
ההבדל ביניהם?
.
אלה שחובשים טורבאן שחור הם צאצאיו של הנביא מוחמד. חובשי
הטורבאנים הלבנים אינם טוענים לייחוס זה.
.
כיצד ומדוע עזבת את נג'ף וחזרת ללבנון?
.
בראשית שנות ה-60 החלה ממשלת הבעת' העיראקית לגרש חכמי דת
זרים שהתגוררו בנג'ף בחזרה לארצות מוצאם. אני, שנולדתי בנג'ף,
נחשבתי עיראקי, אבל באותה תקופה אנשי תנועת "התעמולה" הלבנונית,
חיפשו להם מנהיג רוחני. "התעמולה" (דעוה) היא תנועה שקמה בלבנון
כפלג של תנועה גדולה שפעלה בעיראק, בהשראת האידיאולוגיה
הפוליטית-דתית של האייטוללות אלצאדר וחומייני. באותו זמן פעלו
בלבנון שתי תנועות שיעיות נוספות שהיו אז בתחילת דרכן: "התאחדות
הסטודנטים המוסלמים של לבנון", ו"אמל" שהתרכזה בעיקר בדרום לבנון.
.
באותו זמן כבר הייתי מוכר כ"פוסק-הלכה", והייתי פעיל בתנועת
"התעמולה" העיראקית. אנשי התנועה בלבנון ביקשו ממני לבוא ולהיות
מנהיגם. מורי, האייטוללה הבכיר אבו אלקאסם אלחואי מינה אותי לנציגו
בלבנון, וכך, בשנת 1966 באתי לראשונה לארץ ממנה היגר אבי בשנת 1028.
קבעתי את מושבי ברובע נבעה במזרח בירות. באותו זמן פעל בדרום לבנון
האימאם השיעי מוסא אלצאדר.
.
אתה נשוי? יש לך ילדים?
.
אני נשוי, יש לי ילדים. מכיוון שכידוע לכם, אני עשוי לשמש מטרה
לפעולות אלימות שונות, אינני יכול לפרט בעניין זה.
.
אומרים שיש לך ששה בנים, שאחד מהם למד בארצות-הברית, ועוד כמה
בנות.
.
אין תגובה.
.
מה היו פעולותיך הראשונות בלבנון?
.
הקמתי והפעלתי מוסדות צדקה, בתי-ספר, מועדונים, מרפאות ובתי-יתומים,
הכל בשילוב עם למדנות מוסלמית שיעית. הוצאתי לאור כתב-עת
שנקרא "אלחכמה", וכמובן, המשכתי ללמד את עקרונות הדת, לרבות התפיסה
הדתית-פוליטית החדשה שהבאתי אתי מנג'ף. אל המכון השרעי האיסלאמי שבו
לימדתי, בנבעה, זרמו תלמידים מכל רחבי לבנון.
.
כתבתי עשרות מאמרים ויותר מעשרים ספרים שהתמקדו בשיעה החדשה
ובדרכה הפוליטית. ספרי "האיסלאם ותפיסת הכוח", שראה אור בשנת 1976,
נכתב בעת מלחמת האזרחים בלבנון, תחת הפגזות כבדות, ולאור נרות.
.
התנועה שהתרכזה סביבי, בניגוד לאלה שהלכו אחרי האימאם מוסא
אלצאדר, הדגישו את השורשיות השיעית ואת הקשר שלנו למרכז הרוחני
בנג'ף. אנחנו, שלא כמו צאדר, לא הזדהינו עם הלאום הלבנוני הכולל.
מעולם לא קיבלנו את שלטון הנוצרים.
.
טיפחתי את תנועת "התעמולה" הלבנונית, כפלג של התנועה העיראקית.
בשל כך, בשנת 1980, ניסו סוכני משטר הבעת' העיראקי להתנקש בחיי.
מאוחר יותר החלטנו להצטרף לתנועת "אמל" כדי להשפיע עליה מבפנים.
באפריל 1980, לאחר שהעיראקים הוציאו להורג את מנהיג "התעמולה",
האייטוללה הבכיר מוחמד באקר אלצאדר, התפרקה התנועה הלבנונית ונטמעה
ב"אמל", אם כי כמה מחבריה המשיכו לשמור גם על זהותם המשנית כחברי
"התעמולה" (דעוה).
.
מתי קמה חיזבאללה?
.
חיזבאללה, מפלגת האל, נוסדה במחצית השנייה של שנת 1982 בבעלבק.
מייסדי התנועה היו כמה אנשי דת שיעים, בוגרי המכללות בנג'ף ובעיר
קום שבאיראן (שהיא גם עיר הולדתו של האייטוללה הבכיר רוחאללה
חומייני, המנוח, ושהתפרסמה באחרונה גם בזכות המתקן הגרעיני שנבנה בה).
.
אתה יכול לפרט כמה משמותיהם של המייסדים?
.
כן. סיד עבאס אלמוסוי, שנולד בשנת 1952 בכפר אלנבי שית בנפת
בעלבק (ונהרג בעת שכיהן כמזכ"ל חיזבאללה, בשנת 1992), ושייח'
צבחי אלטפילי שנולד בשנת 1948 בעיירה בריתאל שבנפת בעלבק.
יחד איתם פעל גם שייח' מוחמד יזבק.
.
גרעין מייסד נוסף פעל במערב ביירות.
.
כן. כאן פעלו ארגונים שיעיים קיימים, שקיבלו עידוד ותמיכה
מהשגרירות האיראנית. הגרעין הבירותי לא היה שיעי בלבד. יחד עם שיח'
זהיר כנג', השיעי, הנהיג אותו גם שייח' מאהר חמוד מצידון, שהוא
מוסלמי סוני.
.
מה היה חלקך בהתארגנות הזאת?
.
אני ואנשי, חברי תנועת "התעמולה", היינו הגרעין המייסד השלישי
של מפלגת האל. אנשינו, שעד אותו זמן פעלו במסגרת "אמל", וגם חברי
תנועת "ארגון הסטודנטים המוסלמים של לבנון", פרשו מ"אמל" והצטרפו
ל"חיזבאללה" כגרעין מלוכד.
.
האם לדעתך, איש דת צריך לעסוק בפוליטיקה?
.
הזכות לפעילות פוליטית ניתנת לכל אדם. גם לכוהן דת יש זכות,
כמו לכל אדם משכיל אחר, להשתתף בעיצוב המציאות הפוליטית במדינה שבה
הוא חי ופועל.
.
מהו המבנה הארגוני של חיזבאללה?
.
בראש מפלגת האל עומדת מועצת הנהגה (מג'לס שורא) הכוללת תריסר
חברים. אין יו"ר או מנהיג. ההחלטות מתקבלות ברוב קולות, רובן זוכות
להסכמה פה אחד. המועצה מפעילה שבע ועדות: רעיונית, כספית, מדינית,
הסברתית, צבאית, חברתית וועדה משפטית. לוועדות האלה יש ועדות משנה
העוסקות בהוצאת ההחלטות אל הפועל. מתחת למועצה הכללית פועלות שלוש
מועצות איזוריות.
.
היחידה הבסיסית שלנו הוא המשפחה. זוהי מסגרת מלכדת, שבה כולם
מכירים את כולם ובוטחים בכולם. הנאמנות הבלתי מעורערת למשפחה היא
הדבק החזק ביותר הקושר את החיזבאללה. וזו הסיבה ששום זר לא יכול
לחדור אלינו ולגלות את סודותינו.
.
אומרים שמועצת ההנהגה של חיזבאללה כפופה ל"מועצה איסלאמית מהפכנית
עולמית", היושבת בטהרן, והמורכבת מנציגים של תנועות חתרניות הפועלות
בעיראק, סעודיה, נסיכויות המפרץ, ובמדינות שונות באסיה ובאפריקה.
.
איני יכול להכחיש או לאשר. אין תגובה.
.
האם אתה מנהיג למעשה את חיזבאללה בלבנון? האם אתה נושא באחריות
לפעולות המתבצעות על-ידי הארגון?
.
איני מנהיג חיזבאללה. אבל אני אחראי לכל המוסלמים בלבנון,
שיעים וסונים כאחד. אני מנהיג רוחני, דתי, "פוסק-הלכה".
.
האם השתתפת אי-פעם בתכנון לחטיפת מטוס או בני ערובה?
.
מעולם לא.
.
באחד מביקוריך התכופים בטהרן, זכית לעלות למעלת אייטוללה.
.
זה נכון. זה היה לפני מותו של חומייני, והוא עצמו סמך את ידיו
על ההחלטה להעניק לי את התואר הזה.
.
אם כן, מדוע אתה נמנע מלהקדים לשמך את התואר אייטוללה?
.
איני רוצה לנקר עיניים ולגרום קינאה. אני אדם צנוע.
.
מהם מקורות המימון של חיזבאללה?
.
אנחנו מפעילים מערכת מסודרת של איסוף תרומות מהעם. המוסלמים
השיעים רגילים לתמוך בכוהני הדת שלהם. כל אחד נותן כפי יכולתו. אחד
נותן סוס, שני כיכר לחם, שלישי שק מטבעות זהב. אנחנו גם מקבלים תמיכה
ממשלת טהרן, אבל כאמור, רוב התרומות באות מארגונים שיעיים שונים, כמו
"מוסד החייל ההרוג של המהפכה האסלאמית".
.
לפי תיאורים שונים, אתה מנהל במערב ביירות משק בית הכולל כמה מאות
בני-אדם, מעין נסיכות. שומרי ראש, משרתים, צי רכב, הוצאה לאור, איך
אתה מממן את כל אלה?
.
משק ביתי ממומן כולו מתרומות המאמינים בלבד.
.
אתה מעסיק מנהלי עסקים שמטפלים בהשקעותיך?
.
לא. וגם איני עוסק בסחר סמים, כפי שנכתב לא אחת בעיתונות
המערבית.
.
מה יחסך לדמוקרטיה?
.
הדמוקרטיה אינה המשטר הרצוי. הרוב העממי או הפרלמנטרי מושפע
לעתים על-ידי גורמים פסיכולוגיים, כספיים ואחרים. יחד עם זאת, גם
שלטון יחיד אינו הפתרון. העם חייב להכריע על גורלו. הפתרון יכול
לבוא בדמותה של מועצת הנהגה דמוקרטית, כמו זו המנהיגה כיום את
חיזבאללה.
.
כיצד אתה רואה את מערכת יחסי הגומלין בין הפרט לחברה?
.
כוחו של הפרט מושפע במידה רבה מעוצמתה של החברה שבה הוא
חי. מצד שני, גם החברה שואבת כוח מהפרטים המרכיבים אותה. לכן, יש
לעודד אינדיווידואליזם מוגבל. לאדם הבודד יש זכות לחירות, בתנאי
שהדבר עולה בקנה אחד עם האינטרס של הרוב. מנהיג נאור יעניק לעמו
חירות מודרכת. מצד שני, יש להתנגד בתוקף לכל כפייה דתית ורעיונית.
.
האם תתמוך בתכנון הילודה?
.
רצוי, כמובן, שהעם יהיה גדול ככל האפשר, אבל אין קשר ישיר בין
כמות לעוצמה. לעתים ההיפך הוא הנכון. לוחמי חיזבאללה המעטים הוכיחו
זאת בנצחם צבאות של מדינות חזקות וגדולות. במקרה שבו לחברה אין
משאבים טבעיים וכלכליים המאפשרים ריבוי מהיר, אני אתמוך בתכנון
הילודה. אבל תכנון הילודה אינו ערך בפני עצמו.
.
ובמישור הכלכלי?
.
צריך לקחת מהעשירים ולתת לעניים חסרי הכל, ה"מוסטאזאפין".
.
מהי הדרך הנכונה, לדעתך, לניהול מאבקים פוליטיים?
.
במאבקים פוליטיים, כל צד רוצה לעלות על הצד השני בכמה נקודות.
כמו בכדורגל, גם כאן צריך להבקיע גול אחד יותר מהיריב. אללה עוזר
רק למי שעוזר לעצמו.
.
מתי, לדעתך, מותר להשתמש בכוח או באלימות?
.
אסור להשתמש בכוח להשגת יעדים אישיים, או לצורך השתלטות על
עמים אחרים, תוך ניצול משאביהם הטבעיים. מותר להשתמש בכוח כדי לבסס
את יסודות האמונה באל, בנביאיו ובמצוותיו. מותר להשתמש בכוח כדי
לסייע לנדכאים במאבק נגד מנצליהם. מותר גם לפגוע בכופרים הבולמים את
האיסלאם. אין לכפות את דת האיסלאם, אבל מותר לכפות את הריבונות
האיסלאמית על הכופרים.
.
האם אתה מעודד את לוחמי חיזבאללה לבצע פעולות התאבדות?
.
בשום אופן לא. יחד עם זאת, כאשר מטרת המלחמה היא צודקת, כפי
שפירטתי קודם, מתקיים הכלל האומר שהאמונה מעניקה ללוחם הישג וניצחון
בכל המצבים. השהאדה (מות קדושים) פותחת בפניו את שערי גן-העדן.
הניצחון בקרב מבטיח לו הצלחה בעולם הבא. צריך להבין שהמוות אינו
טרגדיה. זהו מצב מחושב היטב המתקיים למען מטרות ויעדים שמתקיימים גם
לאחר מות הלוחם. האדם חש שמחה רוחנית כאשר הוא מת.
.
נעשו כמה ניסיונות להתנקש בחייך.
.
כן. באחד מהם, מכונית תופת התפוצצה בסמוך למסגד שבו דרשתי, בביר
אלעבד. זה קרה דקות ספורות לפני שיצאתי את המסגד. עשרות מאמינים
שעמדו בחוץ נהרגו, אבל אני, שהייתי בפנים, ניצלתי. היו גם ניסיונות לחטוף
כמה מבני משפחתי.
.
ידוע לך מי עמד מאחורי הניסיונות האלה?
.
יש לי כמה רעיונות.
.
למשל?
.
חברים אומרים לי שהייתה זו ידו הארוכה של ה-CIA האמריקאי.
אבל להערכתי מדובר בגורמים קרובים יותר.
.
ישראל?
.
ייתכן. בסופו של דבר, ישראל היא האויבת העיקרית של חיזבאללה. אנחנו
נמשיך להילחם בישראל גם אם הדבר יימשך 100 שנה. היא
האויבת שלנו, מכיוון שהיא כבשה את פלשתין וגירשה את עמה, ומכאן
שהיא אויבת האיסלאם כולו. מכיוון שכך עליה לחדול מלהתקיים.
.
באילו תנאים תמליץ לחיזבאללה להיענות בחיוב להצעת שלום?
.
נסכים לשלום בתנאי שהיענותנו תשיג את המטרות שלשמן יצאנו
למלחמה.