דירה בבוסטון – לשכור / לרהט / לתחזק – כללים, עצות וטיפים של בעלי ובעלות ניסיון

Boston Grid נועד לסייע לישראלים השוהים בבוסטון במסגרות אקדמיות ובמסגרות אחרות. ה-Grid יחלוק ניסיון ותובנות של בעלי ובעלות ניסיון בתחום המגורים, הרכב, תקשורת, קניות, גידול ילדים, מערכת החינוך, העיריות השונות, חניה, ועוד. ערוץ תוכן זה, שלא כערוצים אחרים ב-Azgad.com, פתוח לתגובות.

.
השאלה הראשונה ששואל כל ישראלי המגיע, או מתכנן להגיע לבוסטון, היא שאלת שכירת הדירה.
.
עיר.
.
בוסטון רבתי מחולקת למספר ערים. אנו מונים כאן, בקצרה, ארבע מהן:
.
1. קימברידג': זוהי עיר סטודנטיאלית שבה ממוקמות אוניברסיטאות רבות, ובהן MIT והרווארד. מטבע הדברים, זוהי עיר בוהמית ו"זרוקה", פחות ממוסדת, לא מי-יודע-מה נקייה, ופחות מתאימה למשפחות ישראליות עם ילדים בגילאי בית-הספר. היתרונות הם קירבה לאוניברסיטאות, חיים ב"מרכז העניינים", ומחירים נמוכים יחסית. יש גם תחבורה ציבורית מעולה, ב-red line שמגיע למרכז העסקי של בוסטון. זוגות צעירים יכולים לעשות כאן חיים.
.
2. סמרוויל: צמודה לקימברידג', ויש הרואים אותה כ"קימברידג'" החדשה, שבה מתנהלים החיים ה"אמיתיים" בעוד קימברידג' עצמה נעשית יותר ויותר תיירותית, ייצוגית. הייתרונות: המחירים, בארצות הברית, נקבעים בהתאם, ולפיכך, סמרוויל זולה מקימברידג'. האווירה הסטודנטיאלית מורגשת יותר, ומקומות הבילוי יותר אותנטיים.
.
3. ברוקליין: אחת מהערים היפות של בוסטון-רבתי. למעשה, מדובר בעיר ואם בישראל. רבים מאוד מתושבי העיר הם יהודים, ברחוב הראשי אפשר למצוא מסעדות כשרות וחנויות עם מוצרים ישראליים (הרחבה תבוא בפרקים המתאימים של ה-Grid). העיר מבוססת, שקטה, מאורגנת, נקייה וידועה במערכות החינוך הציבורי המעולות שלה. החסרונות: רוב היציאות לבילויים מחייבות שימוש ברכב. הקו הירוק העובר בברוקליין יעיל פחות ואיטי יותר מהאדום.
.
4. ניוטון: עיר מבוססת מאוד, המורכבת בעיקר מבתים פרטיים הממוקמים בחצרות רחבות ידיים. במקום גרים אנשי עסקים וכן אנשים מהמעמד הבינוני-גבוה ומעלה, ובהם פרופסורים לא מעטים מהאוניברסיטאות הרבות הקיימות ופועלות במרחב בוסטון-רבתי. החסרון כמעט מובן מאליו: מרחק נסיעה מהעיר, תחבורה ציבורית לא נוחה (אף כי קיימת, הקו הירוק מגיע לחלקים מניוטון), מחירים גבוהים.
.
השאלה הבאה היא באיזה סוג בית לבחור. סוג הבית קובע, למעשה, את סגנון ותרבות המגורים.
.
1. דירה בבית דירות קטן או בית דו-משפחתי / תלת-משפחתי.
.
יתרונות: שטח רב יחסית, יותר חדרים. רוב הבתים מצוידים במקררים ומדיחי כלים. בחלקם יש גם מכונות ומייבשי כביסה. לעתים אפשר למצוא דירת גן וליהנות (במשך חלק מהשנה לפחות) מהגינה.
חסרונות: ברוב הבתים אין חנייה מקורה, דבר שמחייב עבודה קשה למדי בפינוי השלג בחורף, כדי לפנות את שבילי הגישה לבית, וכן לשחרר את המכונית (ולהפשירה) לפני כל נסיעה. מדובר בעבודה סיזיפית יום-יומית שאפשר, כמובן, להטילה על משיהו אחר תמורת תשלום נאה.
חסרון נוסף: ברוב הבתים אין מזגני אוויר (בקיץ יש ימים חמים כמו בישראל).
ועוד משהו: תחזוקת הבית, תיקונים וכו' עלולים לחייב התעסקות ולגזול זמן (גם אם בעלי הבית יכסו את עלותם). ברוב הבתים הקטנים אין מעלית, דבר שניכר בעיקר כשחוזרים מקניות.
.
2. דירה בבית-דירות גדול, "מנוהל".
.
יתרונות: הבניין מהווה "מיקרו-קוסמוס" שמציע חברה לילדים בגילים שונים (משמעותי בחורף), קל להשיג בייבי-סיטר, ובחלק מהבניינים פועל גם גנון לילדים.
חנייה מקורה משחררת את הדיירים מהצורך לפנות את השלג. ברוב הבתים קיימים חדרי כושר, וכן מספר רב של מכונות ומייבשי כביסה הפועלים על מטבעות. ברוב הבתים קיים גם "חדר קהילה" המתאים לקיום מסיבות, אסיפות, סדר פסח, ימי הולדת ועוד. ברוב הבניינים יש הסקה מרכזית טובה מאוד, וכן מזגני אוויר. אנשי התחזוקה של החברה שמפעילה את הבניין מתקנים תקלות במהירות וללא תשלום נוסף, דבר שחוסך התעסקות וזמן. יש מעלית.
החסרונות: מחיר גבוה יותר, וכן אובדת תחושת העצמאות והחיים "בטבע".
.
מה לבדוק לפני ששוכרים דירה.
.
1. האם שכר הדירה כולל את ה-utilities (מים, חשמל, גז, חימום).
.
לפי החוק אסור לגבות מהדיירים תשלום על חשבון מים. בעלי הבית חייבים לשלם בעצמם את החשבון הזה. גם ארנונה לא מוטלת על הדיירים אלא על בעלי הבית כמס נדל"ן מקומי.

עלויות החשמל, החימום, חימום המים לרחצה, הטלפון, האינטרנט, הטלוויזיה בכבלים וכיוצאה באלה – כולן נקבעות במו"מ בין הצדדים וצפויות להוסיף מאות דולרים לחשבון החודשי. כדאי לשים לב ולשקלל בהתאם.

למשל: הוצאות על חימום דירת שלושה חדרים (2 bedroom) יכולות להגיע למאות דולרים בחודש אם המערכת היא חדישה וחסכונית (למשל, אם היא פועלת על גז), ואפילו ליותר מזה, אם היא ישנה ועובדת על גנרטור ודלק. יש לבדוק במיוחד אם שכר הדירה מכסה את הוצאות החימום או לא.
.
2. כביסה.
.
בחלק מהבתים מכונת הכביסה והמייבש ממוקמים במרתף. לעתים הם משותפים לדיירים במספר דירות, ולעיתים הם מופעלים באמצעות מטבעות. מי שגר בבתים שאין בהם מכונות כביסה ומייבשים נאלץ פשוט לגשת בכל פעם ללונדרומט הסמוך. כדאי מאוד לבדוק את הפרטים האלה לפני שסוגרים עסקה.
.
3. תחבורה ציבורית.
.
שיקול חשוב בשכירת דירה הוא המרחק לתחנות התחבורה הציבורית. יש לקחת בחשבון שבחורף קשה מאוד – ולפעמים אפילו מסוכן – ללכת על מדרכות מכוסות קרח. מרחק הליכה שנראה קצר ולא בעייתי בסתיו, עלול להתגלות ככמעט בלתי אפשרי לצליחה ללא החלקות בחורף, כשהמדרכות מכוסות קרח ושלג.
.
4. חנייה.
.
כדאי מאוד לבדוק מה עלות החנייה. פעמים רבות מחיר זה אינו כלול במחיר הדירה ולא תמיד אפשר לחנות ברחוב בלילה (למשל: בברוקליין החנייה ברחוב בלילה – אסורה).

אם מציעים לכם (בתשלום כמובן) חניה תת קרקעית- כדאי מאוד לקחת אותה. משמעות החיסכון והוויתור היא חפירה באתים ועיכוב משמעותי בכל יציאה במהלך כל חודשי החורף.

אם אין חניה תת קרקעית, בחלק מהבתים התשלום בעבור החניה כולל שירות shoveling (כלומר, פועלים יעשו זאת בשבילכם). עם זאת, השירות לא תמיד הכי יעיל בעולם, וחוק מרפי תקף גם בארצות-הברית.

כדאי מאוד לגשת לעירייה ולהוציא אישור חנייה ברחוב גם עבורכם וגם עבור אורחים. המשמעות של אישורים כאלה יכולה להיות מאות דולרים בשנה.
.
.

אתר כללי מומלץ לחיפוש דירות:
.

http://boston.craigslist.org/search

.
.

מתווכים.
.
סוכן נדל"ן מומלץ: Paul Raymond.
מספר הטלפון הנייד שלו:
617-872-8956.
משרד:
617-6618400.
.
למה הוא מומלץ? אנחנו חיפשנו במשך ארבעה חודשים, כמה שעות בכל יום, דירה שבה צבעי העופרת הוסרו כראוי, והוחלפו בצבעים תקניים (על הבעיה הזאת – ראו בהמשך). בכל אופן, Paul מצא את מבוקשנו, שכלל גם כמה דרישות נוספות, בניסיון הראשון. הבחור פשוט מקשיב, מבין, ומוצא לכם את מה שאתם צריכים במהירות. לטעמנו, הוא מרוויח את עמלתו ביושר, ואנחנו מרוויחים זמן ושלוות נפש.
.
.
פשע ואלימות – עד כמה הם קרובים?
.
משטרת קיימברידג' מפרסמת דו"ח שנתי הכולל מפות וסטטיסטיקה מפורטת על הפשע בכל אחת משכונות העיר. במבט אחד אפשר לקבל מידע ולהבין איפה ממוקמים ה"כתמים הלוהטים"). הנה לינק לדו"ח של שנת 2008:
.
http://www.cambridgema.gov/CPD/publications/annual_2008.cfm
.
לינק לדיווח מפורט על המיקומים שבהם בוצעו פשעים לאחרונה:
.
http://www.cambridgema.gov/CPD/publications/neighborhoods.cfm
.
.
איכות הסביבה וחומרים מסוכנים.
.
אחת הבעיות שכדאי לשים לב אליהן היא נוכחות עופרת בחומרי הבניין, ובעיקר בצבע של הבית. נוכחות עופרת, ובמיוחד צבעי עופרת שמתייבשים ופירורים שלהם נישאים באוויר, נקשרה סטטיסטית לתופעות בריאותיות והתפתחותיות לא נעימות. משפחות עם ילדים חייבות לבחון את הנקודה הזאת ברצינות. כשמחפשים דירה, אפשר לחפש מראש דירות נטולות עופרת באמצעות חיפוש על-"deleaded", למשל בקרייגסליסט.
.
לפי החוק במסצ'וסוטס אסור להפלות משפחות עם ילדים, ולכן עלות הסרת העופרת נופלת על בעלי-הבתים, אם הם משכירים למשפחה עם ילדים, אלא שבפועל, עלות הסרת העופרת גבוהה מאוד ורוב בעלי הבתים נרתעים מאוד ממימון שיפוץ הכולל הסרת כל הצבע בבית והחלפת החלונות והדלתות.
.
אפשר לבדוק באינטרנט את מצב העופרת בדירה נתונה, אם נעשתה בה בדיקה רשמית בעבר:
.
http://webapps.ehs.state.ma.us/Leadsafehomes/default.aspx
.
בחלק מהערים יש תוכניות של העירייה למימון הסרת העופרת, אם בעלי הבתים והדיירים עומדים בתנאים מסוימים, אבל ניצול התוכנית הזאת יחייב עיסוק, יבזבז זמן רב, ובסופו של דבר, גם יעלה סכום כסף לא מבוטל. לכן, מומלץ להשקיע מעט מאמץ בהתחלה, ולמצוא דירה שאין בה עופרת. בבתים שנבנו אחרי שנת 1981 אין חשש לעופרת כיוון שלאחר שנה זו הוצא השימוש בעופרת מחוץ לחוק.
.
.

חנויות קלסיות לציוד בית:
.
סניפים ברחבת קוסטקו ב-Everett
.
http://www.homedepot.com
.
http://www.target.com
.
http://www.macys.com/
.
.

חלופות זולות יותר:
.
http://www.christmastreeshops.com
.
http://www.walmart.com
.
.
חלופות נוספות, בדגש על ציוד אלקטרוניקה:
.
http://www.sears.com
.

http://www.bestbuy.com/
.
.
.
.
חנות מצוינת לציוד אלקטרוניקה, מחשבים וצילום:
.
http://www.microcenter.com/at_the_stores/cambridge.html

.
.
חנות טובה לחומרים וכלים לתחזוקת בית (בסגנון חנויות "טמבור" ו"נירלט").
.
שירות מצוין ומבחר גדול. במרכז קיימברידג' (יש שם אפילו בטריות לשעון):
.

Inman Square Hardware
1337 Cambridge Street, Cambridge
617-491-3405
.
.
לסטודנטים נושאי תעודה של MIT או של Harvard:
.
מבחר מדהים של רהיטים ישנים וחדשים, כלי בית מנורות, ומה לא. הכל ניתן להם כתרומה, ולכן הם מוכרים זאת – לסטודנטים ולאנשי סגל אקדמי בלבד – במחירי מציאה של ממש. מומלץ לבקר מדי פעם גם אם לא ממש צריכים משהו. תחלופת המצאי שם מהירה מאוד ולפעמים אפשר לקבל רעיונות טובים לריהוטי וציוד הבית.
.
http://web.mit.edu/womensleague/fx/
.
.
עצה טובה:
.
את מגרת ה"פיצפקס" מומלץ להביא מהארץ, זה יחסוך הרבה מאמץ והוצאה ניכרת.
.
.
תיקונצ'יק
.
פול – Paul הוא אירי מבוגר, דור שני לנגרים שמתמחים בתחזוקת
בתי העץ האופייניים של ניו-אינגלנד. הוא גם יבנה לכם סוכה, יתקין
ארונות, ישפץ חלונות, יסתום דליפות מהגג, ועוד.
.
617-492-8053
.
.