מערכת ההפעלה של ההצלחה

מאסטרים. אוהד טופור. הוצאת "מטר". 225 עמודים.

אנשים שונים חוזרים, בהקשרים שונים על ההסברים הפרטיים שלהם להצלחת היהודים בעולם. אבל האמת היא שאכן כדאי להבין, לעומק, את הסיבה לכך שבני עמנו מצליחים, הרבה מעבר לחלקם היחסי שלהם באוכלוסיית העולם, במדע, בתרבות, בכלכלה (מוסדית ופרטית), ועוד. בקיצור: מה עושה את היהודים למצליחים כל כך?

זו בדיוק השאלה שאותה מנסה להבין ולבאר אוהד טופור בספרו "מאסטרים" (מטר, 2022). טופור, ישראלי העובד בחו"ל כמנכ"ל ובעלים של חברת נדל"ן בינלאומית, מפרט עשרה עקרונות, החשובים ביותר בתרבות היהודית, אלה שמרכיבים את הדי-אן-אי המיוחד במינו שמסביר – לתפיסתו – את ההצלחה של בני עמנו: סקרנות, עידוד לימוד, חשיבה לעומתית ולקיחת סיכונים, זריזות וישירות (ולעתים התעלמות מהיררכיה), תפיסה מיוחדת של המשפחה, העצמה קהילתית, התמדה ועקביות, דחיית סיפוקים ושליטה עצמית, גמישות והסתגלות, אתיקה ומוסר.

לדוגמה: העקרון "זריזות וישירות" אשר עוזר בעסקים ובתקשורת (וגם בהתגברות על תורים בקופת-חולים, או בתור לתיאטרון בניו-יורק), מוסבר בין היתר כגורם שעלה והתפתח מתוך מבנה השפה. אחד המאפיינים של השפה העברית (וגם של שפת יידיש) הוא היותה שפה רזה: אוצר המילים בעברית עומד על 75,000 מלים בלבד, לעומת 470,000 מלים באנגלית, 330,000  מלים בגרמנית ו-200,000 ברוסית. ואם לא די בכך, מתברר שבאנגלית יש 13 זמנים, בעוד שבעברית קיימים רק שלושה (עבר, הווה ועתיד). כתוצאה מכך בין היתר, הדברים בעברית  יותר פשוטים, ישירים וקצרים.

ועוד דוגמה: העקרון "העצמה קהילתית" נתמך בתרבות היהודית בצורך של מניין (עשרה גברים מעל גיל 13), לתפילה, אמירת קדיש, נישואים ועוד. כמו כן ישנם תפקידים שונים שמחזקים את הקהילתיות כגון: רב, שוחט, מלמד, בלנית, מוהל, שירותי קבורה ועוד. במחקרים סוציולוגיים שחקרו מאפיינים של חיים טובים – הגיעו החוקרים למסקנה שמערכות של יחסים חברתיים תקינים הן, בעיקר, המפתח לחיים מאושרים. כמו כן נמצא כי אנשים עם תוחלת חיים ארוכה -מעל 100 שנים – חיים חיי קהילה פעילים ויש להם קשרים משפחתיים ענפים, ואינטראקטיביים (וכן, כנראה יש משהו באמירה הנפוצה ש"הבדידות הורגת"). בהקשר זה מעניין להיווכח שהעיר הישראלית שבה תוחלת החיים הממוצעת היא הגבוהה ביותר, היא דווקא בני-ברק – לאוו דווקא העיר בעלת הדירוג הסוציו-אקונומי הגבוה בישראל.

כל אלה מעלים את האפשרות , רלוואנטית במיוחד עבורנו הישראלים, לראות את היהדות כמעין "מערכת הפעלה", ולאו דווקא כדת, או כלאום. השחרור משני המושגים הכבדים האלה עשוי לחשוף את עוצמת וחוכמת התרבות היהודית.

סקירת הרוחב של טופור מעודדת ומעוררת תקווה ביכולתנו, כבני-אנוש וכיהודים, להתגבר על כל קושי (לרבות קשיים פוליטיים זמניים, כאלה או אחרים).

בשתי מילים: מומלץ בחום.

 

 

 

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.