"אני טסלה" – על ממציאים מטעם עצמם שמנסים לכופף את חוקי הטבע

אפשר להתחיל את הסיפור הזה כך: מדי שנה נאספים ממציאים—בעיני-עצמם מכל העולם ,בקולורדו ספרינגס שבמדינת קולורדו ,ארה"ב. שם ,במשך ימים אחדים ,הם יכולים להציג את המצאותיהם לפני עמיתים מתעניינים ,להרצות בחשיבות מעל לבימתו של אולם כינוסים אמיתי , ולזכות במעט ניחומים על המרורים שמהווים את מנת חלקם בשאר ימות השנה. יש מי שרואה באירוע הזה קרן אור נדירה של אמת וצדק. אחרים רואים את משתתפי הכינוסים האלה כמעין אוסף של לוזרים שמחלקים לעצמם פרסי ניחומים, לפני שהם חוזרים ויוצאים אל הכפור.

העניין הוא שמזה כמה עשרות שנים אין באמת ממציאים עצמאים, רוב ההמצאות המשמעותיות נולדות כתוצאה של שיתוף פעולה בין חוקרים רבים. ימיו של הממציא הבודד ,העובד במעבדה ביתית שהתקין בחצר ביתו, חלפו מן העולם. אבל לא מעט אנשים שמתעקשים לראות את עצמם כממציאים ,ממאנים  להשלים עם העובדה הזאת. כמו דון קיחוטה שסירב להאמין שחלפו  ימיהם של האבירים הלוחמים ,גם הממציאים האלה ממאנים לוותר על  מודל ההזדהות הבסיסי שלהם.

במוקדם או במאוחר, רוב הממציאים המתוסכלים האלה מוצאים את דרכם לאגודת טסלה הבין-לאומית ,זו האגודה הקרויה על שמו של ניקולא טסלה , מי שהיה, כנראה, אחרון הממציאים החופשיים. כלומר, הממציא המשמעותי האחרון שעבד בעצמו, מימן את מחקריו והתפרנס מהם.

חברי אגודת טסלה הבין-לאומית  רואים את עצמם כ"מדענים יוצאי  דופן". הם מאמינים שהם " מקרי טסלה". כלומר, אנשים  בעלי מוזרויות כלשהן , שלא יכולות  למחוק את גאוניותם ואת חשיבות המצאותיהם האמיתיות. ממציאים גדולים שאנשי מדע מרובעים, פשוט אינם מסוגלים להבין ולקבל את רעיונותיהם.

אחת ההמצאות  שהוצגו בכנס של המדענים יוצאי הדופן, כונתה "מחולל אוזון". הממציא ,שהקים חברה בשם" אלקטרוניקה קוונטית  בע"מ ,"הסביר שהמחולל , הכולל סליל טסלה ,משלח ברקים חשמליים באוויר ,מחולל  התפרקויות חשמליות באטמוספירה ,וכך גורם להיווצרות אוזון. שום הסבר  כימי או אימות  ניסיוני לא הוצגו כתמיכה בטענה הזאת.

המצאה אחרת כונתה על-ידי בעליה "מתנד לחובסקי רב-גלי", או  בכינוי ה"מסחרי" :"מתקן קרינה סגולה) "לא על-סגולה .(נראה שהמצאה זו לא הייתה אלא גרסה חדשה של" מכונת  הריפוי  החשמלית "שהוצגה לראשונה בשנת 1920. מתקן זה , המצויד גם הוא בסליל טסלה ,יוצר מתח חשמלי גבוה בתדירות גבוהה ,הגורם לגז מסוים שמוחזק בבועת זכוכית ,לזהור בצבע סגלגל. העברת הבועה בקרבת הגוף אמורה לרפא תחלואים שונים, לרפות שרירים מכווצים ולהחליש כאבים.

מינהל המזון והתרופות האמריקאי לא אישר את השימוש במכשיר, אבלהממציא סבור שלעובדה זו אין חשיבות רבה, מכיוון ש"גורמי מימשלשונים לא נבחרו כדי להביע את טעמם האישי באשר לעובדות מדעיות ".במלים אחרות , הממציא המתוסכל טוען שחוקרי מינהל המזון והתרופותמועלים בתפקידם ומתנכלים לו ולהמצאתו ממניעים אישיים לא רלוונטיים. הטענה הזאת , וטענות דומות, נשמעות שוב ושוב בכנסים של חברי אגודת טסלה.

שורת מכונות ומתקנים שהוצגו על-ידי ממציאיהן בכנסים אלה, היואמורים – מרגע שהופעלו –  לנוע לנצח") פרפטום מובילה") . מדוברלמעשה בהמצאות שאמורות לפעול בניגוד לאחד מהחוקים הבסיסייםשל הטבע: חוק שימור האנרגיה. כל ניסיון להתעמת עם החוק הזה,  גורר בהכרח קיתונות של בוז  ולעג מכיוונו של המדע הממוסד , ואפילו מכיוונם של אנשים רגילים, שרכשו לעצמם ידע בסיסי במה שקשור לעובדות החיים. ובכל זאת , נראה שלא מעט אנשים מוכנים לקחת על עצמם את הסיכון הזה. נראה  שהגורם העיקרי המעודד את הנכונות הזאת ,הוא העושר העצום שייפול בחלקו של מי שימציא מכונה שתפיק אנרגיה יש מאין.  ומי שסיכויי התעשרות לא מדברים אליו , אולי אינו יכול לוותר על הסיכוי הקלוש – שלא לומר האפסי – להיכנס להיסטוריה האנושית כמין פרומתיאוס מודרני שפתר, אחת ולתמיד, את משבר האנרגיה.

למעשה , כדי לעקוף את מחסום הלעג , ובניסיון זכות למעט הקשבה, נמנעים רבים מהממציאים העוסקים בתחום, מלהשתמש בביטוי "פרפטום מובילה". בתשובה לשאלות חותכות הם אפילו מכחישים בתוקף שהמכונות שלהם הן  בגדר" פרפטוום מובילה". במקום זה ,הם מעדיפים לדבר על  "אנרגיה חופשית". ועל " יעילות עליונה". ביטויים שמגלים טפח ומסתירים טפחיים.

אחת ממכונת ה"אנרגיה החופשית "נועדה לפי עדות ממציאיה" לשאוב אנרגיה מכוחות שאינם ידועים עדיין למדע הקונבנציונלי". מכונת  ה"יעילות העליונה ,"לעומת זאת ,אמורה לפעול בנצילות שערכה יותר מאחד) כלומר, על כל יחידת אנרגיה המושקעת בהפעלתה ,היא מייצרת ב"תמורה", יותר מיחידת אנרגיה). לאוזן הלא מקצועית, הביטויים האלה לא נשמעים מופרכים. אנשים עשויים להתעכב לרגע, להטות את אוזנם ולנסות להבין על מה מדבר הממציא. במלים אחרות ,הם עשויים להעניק לממציא המתוסכל הזדמנות ,וזה ,הרי ,כל מה שהוא מבקש. אבל , משמעות הביטוי" נצילות גבוהה מאחד ," היא ברורה: פרפטום מובילה. תנועה נצחית. אנרגיה חינם.

ממציא אחד מציע ומדגים מתקן שתיאורו נשמע פחות שאפתני, אבל אילו היה פועל ,גם הוא לא היה אלא מכונת פרפטום מובילה .שמה של ההמצאה הזאת נשמע באמת לא מזיק" :שיטת אגירת האנרגיה ." הממציא יוצא לדרכו מהנחה) מוזרה ושגויה ,(שהמדע הקונבנציונלי מבוסס על "אובדן מסוים של אלקטרונים הנעים במעגלים חשמליים". את האובדן הזה )שלא היה ולא נברא ,(הוא יוצא למנוע. ההמצאה שלו היא ,לדבריו," מתקן חשמלי שאלקטרונים יכולים לנוע  במעגליו האלקטרוניים, מבלי ללכת לאיבוד".

ממציא אחר הגדיל לעשות. בניסיון ליצור תחושה של "בית חרושת פרטי להמצאות ,"דוגמת אלה שניהלו אדיסון וטסלה בזמנם. הוא הציג את "עולם הנפלאות שלי ."תפיסה חדשה ואמיצה של העולם שבו אנו חיים , ואולי ,העולם שבו נחיה, אם נשכיל להכיר בגאוניותו של הממציא.

ההמצאה או התגלית הראשונה בעולמו של הממציא ,היא      ה"סומטיד". זהו, לדברי הממציא, מרכיב כימי מיקרוסקופי שעליו מושתת המבנה הידוע של  הדי-אן-אי. אותו ממציא גם המציא מיקרוסקופ מהפכני ,שלדבריו" מסוגל להגדיל עצמים בעוצמה ובאיכות ללא תקדים , בהשוואה לכל מיקרוסקופ ידוע אחר". תרופה חדשנית שהוא טוען שפיתח, עשויה לדבריו להביא להחלמתם של 75 מכל מאה חולי סרטן. התרופה "מרפאת  במידה דומה של יעילות גם חולי איידס".

מי שמביע ספקנות  באשר לאחת מההמצאות או התגליות האלה ,נענה בהצעה שקשה לסרב לה: לקנות ספר חדש של אותו ממציא, המתאר את הדרך שבה המציא את המצאותיו ,לרבות כל מלחמותיו ומאבקיו בטחנות הרוח של המימסד המדעי והרפואי ש"מבקש לחמוס את הישגיו ,ולהשתמש בתגליותיו מבלי להעניק לו את הקרדיט הראוי".

עוד ממציא שמנסה ללכת לאורו של טסלה, מציג מתקן חשמלי שבאמצעותו הוא מפיק חומר שהוא מכנה" גז  בראוני". למעשה , המתקן אינו אלא מכל מים שאפשר להעביר דרכו זרם חשמלי. באופן רגיל , כאשר עושים זאת ,מתפרקות מולקולות המים למרכיביהן: חמצן ומימן. הממציא טוען שמה שנוצר במכל שלו הוא" גז בראוני". בדיקות אחדות שנעשו במתקן הזה ,הראו שמצטברים בו מימן וחמצן, בדיוק בשיעורים המתאימים לכמות המים שנמצאה בו קודם. אבל הממציא מטעם עצמו אינו מתייאש וממשיך לטעון בלהט ובשכנוע פנימי עמוק שכל המבדקים האלה שגויים ,ושהמדענים שביצעו את המבדקים אינם מסוגלים לזהות גז בראוני כשהם נתקלים בו. בכל אופן, הוא מוכן להבטיח לכל מי שמוכן לשמוע ,שהגז הבראוני עוד יביא למהפכה תעשייתית של ממש.

והנה עוד המצאה: " סוללה מגנטית "המבוססת על תגלית שמסבירה חלק מה"סטיות  והשגיאות  הקיימות  בחוקי  האנרגיה המקובלים". למתבונן התמים ) שאינו מסוגל להבין את חוקיו המסובכים של המדע יוצא הדופן, המערכת הזאת נראית כמורכבת ממנוע  שמסובב גנרטור  שטוען סוללה שמפעילה את המנוע. וכך חוזר חלילה הרעיון הישן של הפרפטום מובילה.

מכונה המכונה" פרויקט פניקס ,"זקוקה להתנעה באמצעות סוללה חשמלית קטנה. לאחר ההתנעה היא מסוגלת – לדברי הממציא הנלהב –  להפיק חשמל בכמות של פי  4,000 מהכמות שנדרשה להתנעתה.

"מכונת האנרגיה " של אחד ממציאי אגודת טסלה, הוצגה והודגמה  במספר תוכניות טלוויזיה, ונבחנה בכנסים של מדענים ממוסדים. עקרון הפעולה של המכונה מבוסס על תיאוריית שדות פיסיקלית מאוחדת שמציע הממציא, כתחליף לתורת היחסות של איינשטיין, תורת הקוונטים ותורות המיתרים גם יחד. על אף השאפתנות מרקיעת השחקים הזאת, המכונה נכשלה בכל המבדקים ולא קיימה אף אחת מהבטחותיה. אבל זה לא מפריע לממציא להמשיך ולהילחם ,כפי שהוא אומר: "למען אהבה ,אמת וצדק לכל". מי יעז להתמודד ולהתנגד לסיסמה הזאת?

 

כתיבת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.