51 שנים לנחיתה על הירח – איך הוא נוצר? ואיך הוא קשור לחלומותינו?

למצטרפים חדשים: כדאי קודם לקרוא את הפוסט "מה זה המדור הזה – 11 (+/-) פלוס-מינוס".

משתתפים:

אריאל טרומר (11): עורכת התוכן / מנחת הדיונים

גליה טרומר (11): עורכת גרפית – אמנותית

עלמה טרומר (8): מפיקה וקצינת קשר קבוצתית

זויה ויבשם עזגד (הרבה): מקשיבים ומייעצים

 

 

 

 

 

 

 

 

ירח בחלון. צילום: יבשם עזגד

איך נוצאר הירח?

תיאוריה 1: אסטרואיד ענק אחד פגע בכדור-הארץ. כתוצאה מההתנגשות החזקה, הרבה חומר (אדמה וסלעים) של כדור-הארץ  "נזרקו" לחלל ונכנסו למסלול היקפי סביב כדור-הארץ (כלומר, הסתובבו והקיפו את כדור-הארץ בחלל, כמו שעושים כיום לוויינים וחלליות). במשך הזמן, כוח המשיכה (או בשמו האחר: כוח הכובד) גרם לכך שהחומר הזה התגבש עד שנוצר ממנו גוש אחד גדול ומוצק – שאנחנו מכנים היום "הירח".

תיאוריה 2: כשכדור-הארץ היה צעיר, הרבה אסטרואידים בינוניים וקטנים פגעו והתנגשו בו. כל התנגשות כזאת "העיפה לחלל" כמות חומר קטנה או בינונית. כמויות החומר האלה יצרו מעין "ירחונים" קטנים שהקיפו את כדור-הארץ, ובמשך הזמן, כוח המשיכה (כוח הכובד) גרם ל"ירחונים" האלה להתקרב אלה לאלה, עד שהם התחברו יחד, ומכחל ה"ירחונים" נוצר ירח אחד גדול, כפי שאנו מכירים אותו היום.

האם נכון שהירח גורם לאנשים להיות רומנטיים ולהתאהב זה בזו (וזו בזה)?

כנראה שלא. כשאנשים יוצאים יחד לטיול בלילה, הם כנראה כבר מאוהבים, והם נהנים לשוחח, ושמחים להתבונן יחד בירח ולחלום עליו חלומות. אבל האהבה קשורי יותר לבני-האדם ופחות לירח.

האדם הראשון שצעד על הירח:

ניל ארמסונג היה האדם הראשון שהניח את רגלו על הירח. זו הייתה הפעם הראשונה שאדם כלשהו הגיע לעולם אחר. כאשר הוא ירד מהסולם של החללית, וכף רגלו נגעה בקרקע הירח, הוא אמר: "זהו צעד אחד לאדם, וזינוק אדיר לאנושות".

למה הוא התכוון?

הוא אמר לנו, בעצם, שמשימה, או רעיון שנחשבו במשך הרבה מאוד זמן (בעצם, כמעט כל ההיסטוריה האנושית) לבלתי אפשריים, התגלו כאפשריים – אם רק לא מוותרים ועובדים קשה, ומפעילים את יכולת החשיבה והאומץ שלנו.

בשביל ניל ארמסטרונג, כאדם, הצעד הראשון שלו על הירח, היה רק צעד אחד. אבל ההישג שאיפשר את הצעד הזה, הוא הישג אדיר של כל האנושות, שכולנו שותפים לו, והוא מראה לנו שגם בעתיד – אם נאמין ביכולתנו ונפעל בחוכמה, ונתאמץ ונעבוד קשה, ולא נוותר – נוכל לעשות דברים שהיום אולי נראים לנו בלתי אפשריים.

מהם החלומות שלנו, הקשורים לירח? מה היינו רוצים מאוד שיקרה, בקשר לירח?

עלמה: אני רוצה שאנשים שיגיעו לירח ימצאו שם בקלות את התרופה לקורונה.

אריאל: אני רוצה שהירח ימשיך לשמור על התכונות העכשוויות שלו, אבל שתימצא דרך שתאפשר לאנשים לחיות על הירח, למרות שאין שם אוויר לנשימה וכנראה יש מעט מאוד מים (אם בכלל). אם זה יתאפשר, אז אנשים יוכלו לעבור מכדור-הארץ לחיות על הירח, ואז על כדור-הארץ יהיה פחות צפוף, ויהיה פחות זיהום אוויר ואיכות הסביבה תהיה טובה יותר.

גליה: אני רוצה שהירח יהיה כוכב-לכת מיוחד שבו יחיו חדי-קרן. אנשים יוכלו לבקר שם ולראות את חדי-הקרן, אבל אם הם ינסו לעשות משהו רע לחדי-הקרן – הם יוחזרו מיד לכדור-הארץ.

 

 

 

 

 

 

כפר על הירח (ציור דמיוני).

יבשם: אולי כדאי לאפשר לכל אדם שרוצה בכך, לשכור שטח אדמה על הירח למשך חודשים אחדים, ולבצע שם מחקרים מדעיים עצמאיים. ועוד דבר, הייתי מאוד רוצה לעמוד על הירח בלילה, ולראות את כדור-הארץ זורח מעלי, כפי שאנחנו עומדים כיום על כדור-הארץ, ורואים את הירח זורח בשני הלילה.

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.