מבשלים דיאטה. נתחיל בהמבורגר של הנרי פורד השני, נצא לסיבוב בפורד מוסטנג אדומה, ונגיע למאפה בשר עם בורגול

מאכלי בשר טחון עשויים להיות עשירים וטעימים במיוחד. הם גם קלים לעיכול, אך מצד שני הבשר הטחון מאבד במהירות את טריותו. לפיכך חשוב לקנות בשר טרי ולבקש מהקצב להפריד ממנו את השומן, ולטחון אותו לנגד עינינו.

 

מומלץ לערבב סוגים שונים של בשר טחון, להשגת טעם עשיר, מגוון ומעניין. תערובת מומלצת במיוחד מבוססת על חלקים שווים של חזה עוף טחון ובשר הודו אדום. לעתים אפשר להחליף את בשר ההודו האדום בבשר בקר. חשוב לבחור חלקי בשר לא שמנים, כגון: כתף, פילה מדומה (פאלש פילה), צוואר, מותן, פילה וכנף העוקץ (שיטל). למי שתוהה מה עושה המלה "פילה" בפרק על בשר טחון, כדאי אולי לחזור על סיפורו של לי איאקוקה, האיש שהמציא את מכונית הפורד מוסטאנג האגדית, באשר להמבורגר המיוחד של הנרי פורד השני. פורד, מספר איאקוקה, נהג לאכול בחדר אוכל פרטי, ואת מזונו הכין טבח אישי שהיה מאנשי סודו הקרובים ביותר. מצב העניינים הזה יכול היה לפתח ציפיות לתפריט מתוחכם ואקזוטי, אבל בפועל, הנרי פורד השני אכל בכל יום בצהרים – המבורגר. המבורגר גדול מאוד, אומנם, אבל בכל זאת, המבורגר. תעלומת הקציצה הגדולה נפתרה ביום אחד, כשרוחו של הטבח נחה עליו והוא הראה לאיאקוקה איך מכינים את ההמבורגר היקר בעולם: לוקחים קילו בשר פילה טרי, טוחנים אותו, יוצרים ממנו קציצה (בלי שום תוספות מיותרות), ומשליכים אותו אל המחבת שבה כבר מבעבעת שכבת שומן טרי.

 

זה, כמובן, מתכון לא מי יודע מה דיאטטי. אבל האמת היא שעם מעט מחשבה אפשר למצוא דרכים להכין מבשר טחון מאכלים טעימים, עשירים, בריאים ודלי קלוריות (לפחות יחסית).

 

הנה, לדוגמה, מתכון להכנת מאפה בשר עם בורגול, קל, בריא, וכל כך טעים, שלא נשאר שום דבר למחר.

 

מאפה בשר עם בורגול.

 

חומרים:

 

250 גרם בורגול טחון.

1 בטטה.

מעט שמן זית.

350 גרם בשר הודו אדום טחון (אפשר להחליף בבשר בקר, אך ההודו ייצור מרקם יותר עדין).

350 גרם חזה עוף טחון.

מעט פטרוזיליה קצוצה (או 2 קוביות קפואות).

2 שיני שום כתושות (או 2 קוביות קפואות).

מעט שמיר קצוץ (או 2 קוביות קפאות).

מעט רוטב טריאקי.

בצל אחד (או שקית בצל מטוגן).

קורט פריקה מתוקה.

קורט פלפל שחור גרוס.

קורט מלח גס.

קורט קינמון טחון.

150 גרם תערובת של גרעיני דלעת קלויים, צימוקים, חמוציות, קינמון וזעתר (אפשר להכין מראש תערובת בכמות שמספיקה לשלושה או ארבעה מאפים, ולשמור את היתרה במקרר).

 

הכנה:

 

1.     משרים את הבורגול במים רותחים ומשאירים כל הלילה.

2.     מבשלים את הבטטה במי מלח, או עם מעט אבקת מרק עוף.

3.     מערבבים את חזה העוף הטחון עם בשר ההודו הטחון ויוצרים תערובת אחידה.

4.     מחלקים את תערובת הבשר לשני חלקים שווים.

5.     מילוי המאפה: מטגנים את המחצית הראשונה של הבשר במעט שמן זית. מוסיפים פפריקה מתוקה, קורט פלפל שחור גרוס, רוטב טריאקי, שמיר, פטרוזיליה, מלח גס, שום כתוש, מעט קינמון טחון, ואת הבצל המטוגן. מטגנים עד שהבשר הטחון גבשושי.

6.     "בצק": מוסיפים את הבורגול ואת הבטטה המבושלת למחצית השנייה של הבשר, מועכים ומערבבים עד ליצירת תערובת אחידה, שעליה בוזקים מעט פפריקה מתוקה, פלפל שחור גרוס, שום כתוש, מלח גס, פטרוזיליה, שמיר, ואבקת מרק עוף.

7.     מניחים בתבנית מחצית מכמות ה"בצק", ומרדדים עד ליצירת שכבת בסיס אחידה ודקה יחסית. מעליה שוטחים את המילוי, ומעליה סוגרים בשכבה של ה"בצק".

8.     מפזרים על ה"גג" את תערובת הגרעינים-צימוקים-חמוציות-תבלינים.

9.     אופים בחום של 180 מעלות במשך 70 דקות.

 

 רעיון: להשתמש בקינואה במקום בבורגול