על בגדים ואנשים

למצטרפים חדשים: כדאי קודם לקרוא את הפוסט "מה זה המדור הזה – 11 (+/-) פלוס-מינוס".

משתתפים:

אריאל טרומר (11): עורכת התוכן / מנחת הדיונים

גליה טרומר (11): עורכת גרפית – אמנותית

עלמה טרומר (8): מפיקה וקצינת קשר קבוצתית

זויה ויבשם עזגד (הרבה): מקשיבים ומייעצים

 

מדוע בכלל יש לנו בגדים?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ציור: אריאל טרומר – שמלת כיסים

לכל עם ולכל תרבות יש סיפור שונה במעט בעניין הזה. אבל בעולם המערבי ידוע הסיפור מהתנ"ך: כשאדם וחווה אכלו תפוח מעץ הדעת, הם לפתע הבינו שהם עירומים, ושחלקי הגוף האינטימיים שלהם גלויים. הם נבוכו מאוד, חיפשו משהו להתכסות בו, ומצאו את הדבר הזמין ביותר: עלים גדולים ("עלי תאנה").

בהמשך, אנשים נזקקו לבגדים (שבתחילה היו עשויים מפרוות בעלי-חיים), כדי להתגונן מהקור.

בשלב הבא, הבגדים נחלקו לשני מסלולי התפתחות שונים.

 

 

 

 

 

 

 

 

עבודה מול אופנה

עבודות רבות מחייבות בגדים מיוחדים, שמותאמים לסוג העבודה. אנשים העוסקים בעבודה כזאת, לא לובשים את הבגדים מכיוון שהם חושבים שהם נראים טוב, או נוחים במיוחד, אלא מכיוון שהם נחוצים לצורך ביצוע העבודה. למשל, אסטרונאוט לא יכול לשרוד בחלל בלי חליפת חלל, כוורן שמגדל דבורים ימצא את עצמו בצרות צרורות אם ינסה לרדות את הדבש של הדבורים, ללא חליפת רשת מיוחדת שמגנה עליו מפני הדבורים (שלא ממש אוהבות את הרעיון שמישהו בא ולוקח להן את הדבש שעליו עמלו זמן רב…). מציל בחוף הים לא יוכל לקפוץ למים ולהציל אנשים שעלולים לטבוע, אם לא יהיה לו בגד ים.

 

 

 

 

 

 

 

 

בגדים מסוג אחר לחלוטין, הם בגדי האופנה. למשל, אנשים לא לובשים שמלה למסיבה מכיוון שהם צריכים אותה, או שבלעדיה הם לא ישרדו… הם לובשים שמלה נחמדה ויפה למסיבה מכיוון שהם חושבים שזה גורם לה להיראות טוב. אבל כאן עולה שאלה אחרת: האם מה שנראה לנו יפה ומיוחד היום, יהיה כזה גם מחר?

 

 

 

 

 

 

 

 

ציור: אריאל טרומר

מגמות לאורך זמן

הנה דוגמה: אם בשנות ה-80 הייתן עונדות עגילים גדולים וכבדים, לובשות שמלה עם כתפיים תפוחות ענקיות והייתן מסדרות את שערכן בקוקו צדדי גבוה – ויוצאות לטייל בפארק או ברחוב הראשי, אנשים, סביר להניח, היו מתרשמים וחושבים שאתן מאוד אופנתיות… אבל אם הייתן מתלבשות באופן זה היום והייתן יוצאות כך החוצה, אנשים היו חושבים, ובכן…. שזה… קצת מוזר… נכון?

 

 

 

 

 

 

 

 

ציור: יפה עזגד-סוכן (סבתא רבתא של אריאל, גליה ועלמה).

מדוע? באמצעות שינוי סגנון הלבוש, אפשר להראות – ולהבין – שעברנו לתקופה חדשה, שבה אנחנו רואים את העולם באופן שונה מכפי שראינו בעבר. כלומר, רואים שהתקדמנו. ומי לא אוהב להתקדם? ושיראו שהוא התקדם…? כך, שינוי מגמות אופנה מסמן תקופת זמן.

איך עושים אופנה? מחזור האופנה והבגדים

ראשית מעצב אופנה עולה עם רעיון חדש ומקורי עבור פריט לבוש. ואז המעצב מצייר ומתכנן את הבגדים כדי שיידעו ליצור אותם בחיים האמיתיים. לאחר סיום הבגדים נמכרים בחנויות. אנשים מתחילים לקנות את הבגדים ולעיתים קרובות כאשר מישהו מפורסם לובש את הבגדים הם הופכים לטרנד חדש.

 

 

 

 

 

 

 

 

בנות או בנים

לעתים קרובות אנשים סבורים שחצאיות הן בגד "של בנות", ואילו חולצות מכפתורות, נפוצות יותר אצל בנים. אבל למעשה זה לא נכון. ברומא העתיקה נערים וחיילים לבשו חצאיות. בסקוטלנד – אפילו בימינו – הבגד הלאומי של גברים (כולל חיילים) הוא חצאית. אפשר לראות במצעדים, פלוגות של חיילים צועדים ברחוב כשהם לבושי חצאיות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ציור: יפה עזגד-סוכן (סבתא רבתא של אריאל, גליה ועלמה).

לעומת זאת, בנות, לעתים קרובות, לובשות חולצות מכופתרות עם מכנסיים – ולפעמים גם ז'קט – לפגישה רשמית חשובה (אם כי שמלה נראית לא פחות טוב, ולעתים קרובות היא נוחה יותר. אבל זה כבר סיפור אחר).

על דרכים שונות לסדר בגדים בארון, נספר באחד המאמרים הבאים.

 

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.