עושה שלום במרומיו – מה באמת קרה בכפר-סבא, בלילה שבין 18 ו-19 בינואר 2023.

.
ואיך נדע
אם יש תקווה
שכשנבוא, שכשנבוא
נמצא תשובה

.
מילים: אלמטריוטיס
לחן: א. קונדיס
עברית: עלי מוהר
שירה: אריק איינשטיין
.
היום, בשעה שש ורבע בבוקר, יצא ד"ר עמיחי (עמי) אפפל מביתו, נכנס לג'יפ ששכר יום קודם לכן, ושחנה על המדרכה מול הבית, ונסע לדרכו. השכנה, שהביטה בו, מופתעת, מחלון מטבחה, שכן מעולם לא ראתה אותו יוצא מהבית בשעה מוקדמת כל-כך, לא הבחינה בשום דבר מיוחד. כעבור שלוש שעות ועשר דקות, בשעה תשע עשרים וחמש בדיוק, לאחר שעצר בשלוש תחנות להצטיידות שעוד ידובר בה, חלף הג'יפ בשער הדרומי של מכון סורקיס לננו-ביולוגיה בכפר סבא. השומר החמוש בעמדה הקדמית זיהה את ד"ר אפפל ולחץ על המתג שהרים את המחסום. עמדת הביקורת הפנימית הופעלה אוטומטית לאחר שמערכת הסריקה זיהתה את כרטיס העובד שהמדען הצעיר הצמיד בכף ידו לשמשה הקדמית של הרכב. שער המתכת הכבד, המסוגל לבלום בקלות רכב מתפרץ, החליק הצידה בחריקה קלה.

הג'יפ המשיך בנסיעה בשדרה הראשית של המכון, נכנס, כנראה בטעות, למתחם החנייה של עובדי בניין המעבדות 11ב' ואז חזר בו, יצא מהחנייה, פנה ימינה ועלה בכביש המתעקל אל בניין המינהלה. בהתקרבו לבניין, העביר ד"ר אפפל את מוט ההילוכים למצב ארבע-על-ארבע. הוא הפנה את הג'יפ אל עבר הבניין, חתך את דרכו של רכב סיני קטן שבו נסעו שתי עובדות מאגף הכספים שיצאו לקנות קפה ומאפה בקפטריה הסמוכה, ועלה, בנהמת מנוע מאומצת, במעלה המדרגות, אל הלובי המרווח שבשני צדדיו הוצבו סטנדים שנשאו פוסטרים מדעיים שנותרו במקום לאחר הכנס שהתקיים במקום יום קודם לכן.

הוא הסתובב בחריקת בלמים והמשיך בנסיעה במעלה המדרגות אל הקומה השנייה, קומת ההנהלה. הג'יפ החזק ריסק בקלות את קיר הגבס בכניסה למזכירות, פגע פגיעה אנושה באחת מהמזכירות, בעוד שתיים אחרות נסות בבהלה לצדדים. אחת מהן נמחצה כשגבה אל הקיר כשד"ר אפפל הפנה את רכבו אל דלתו של יו"ר המכון. היא החליקה לאטה לתנוחת ישיבה על הרצפה, אלא שבאותו זמן, לדברי מומחי הרפואה המשפטית של המשטרה, כבר הייתה מתה. השנייה כרעה, אוחזת בידיה את ראשה משני צדדיו, צורחת באימה. הג'יפ פרץ את דלת המתכת הכבדה, המצופה עור, של לשכת יו"ר המכון. פרופסור יבגני רבינא, שבאותו זמן כבר, ללא ספק, הבחין שמשהו לא רגיל מתרחש, עמד בפינת החדר, אליה נס לאחר שעזב את שולחן האלומיניום המודרני שאליו ישב כהרגלו עד שהחל מה שבמשטרה מכנים "האירוע".

ד"ר אפפל ירד לאיטו מהרכב. הוא שלף ברטה תשעה מילימטר, עם מחסנית של חמישה-עשר כדורים, וירה כדור אחד בין עיניו של מי שהיה עד לאותו רגע מנהלו. כדור שני פגע בצווארו של הפרופסור. אפפל חייך לעצמו בסיפוק. שני כדורים. יעיל. אז הוא עדיין בכושר. על-אף שכבר שנתיים, או שלוש, מי סופר, שהוא אינו נקרא לשירות מילואים ביחידת המסתערבים שברדיו ובטלוויזיה אוהבים לקרוא לה יחידה מובחרת. הוא חזר לגי'פ, סובב אותו בחדר תוך שהוא הודף ומרסק את הריהוט, חלף על-פני המזכירה שעדיין כרעה בהלם ואלם, עצר לידה והתבונן בה בריכוז. כדור אחד השכיב אותה פרקדן.

בשלב הזה כבר התפרסו לוחמי היחידה למלחמה בטרור למרגלות הבניין. מסוק הנחית לוחמים על הגג וצוותי טלוויזיה ועיתונאים אחרים התמקמו בבניינים הסמוכים.

אפפל המשיך את מסע ההרס בקומה הראשונה, הרג שני עובדי מינהלה נוספים, פצע שלושה, ואז עזב את הג'יפ והחל יורד במדרגות, רגלי. הוא נענה לקריאות שהופנו אליו ברמקול נייד, יצא מהבניין כשידיו מונפות, הניח את אקדחו על הקרקע והתיישב על שפת המדרכה. כשלוחמי היחידה התקרבו אליו משני צדדיו, הוא שלף את האקדח השני, ועוד לפני שנפגע מאש הצלפים שהתמקמו מאחורי כלי הרכב המשטרתיים במגרש החנייה שממול, הספיק להרוג לוחם אחד, ולפגוע אנושות בשני. הצלפים פגעו במרכז גופו. הוא נהדף לאחור ונפל כשגבו אל המדרכה, בעוד רגליו מקופלות תחתיו. הלוחם שהתקרב אליו בזהירות ירה בראש שתי יריות, לאחר שאפפל, בכוחותיו האחרונים, שלף סכין קומנדו מכיס מיוחד במכנסיו, ונעץ את הלהב ברגלו.

איש מחבריו של ד"ר אפפל במכון לננו-ביולוגיה לא הבחין בסימנים מקדימים למה שהתחולל…
.

***
.

האיש על הפודיום הניף את אצבעו, וקובץ הטקסט שהוקרן על מסך ההקרנה האחורי נמוג. האורות באודיטוריום הקטן והמצויד היטב עלו והתייצבו על חום הצבע שתוכנת מראש. "הדבר הזה", הוא אמר, "לא קרה. ד"ר אפפל אומנם שכר ג'יפ, וייתכן שהוא קנה אקדחים בשוק האפור, או השחור, אבל הוא לא יצא למסע ההרס המתואר בטקסט הזה, שמצאנו ברשומותיו הממוחשבות, כמה ימים לאחר שנהרג, בשבוע שעבר, בפיגוע בקניון. אלה מכם שהכירו אותו, בוודאי יודעים שהוא היה עובד מחקר צנוע, יעיל ובעל מזג טוב".

האנשים באולם, שחלקם אכן הכירו את ד"ר אפפל בחייו, נעו באי נוחות על מושביהם. הוא נחשב לחוקר בינוני, שבשלב מוקדם בקריירה הבין שסיכוייו לקבל קביעות אקדמית קלושים, יש שיאמרו שלמעשה הסיכויים האלה לא היו קיימים מעולם, ובחר לעבור למסלול של עובדי מחקר שכירים, סוג של פועלי מחקר במעבדות שמנהלים ראשי קבוצות צעירים ואמביציוזיים שאלוהים, כנראה, אהב אותם יותר. במכון, בין אנשי מדע שנחשבו לטובים בעולם בתחומם, הוא היה סוג של שואב מים, או חוטב עצים, נותן שירותים שקוף למחצה. לא מישהו שזכה בחייו שיקדישו לו הרצאה באודיטוריום הזה. לפחות אחדים מהנוכחים כאן חשבו, ואולי עדיין סבורים שהוא לא זכאי לכבוד הזה גם לאחר מותו.

.
***
.
3 ביוני 2015.
.
הנחיתה בארץ, אחרי חמש שנים במכון המחקר בשווייץ, לא הייתה קלה. ז'אן, על-אף שביקרה יחד אתי בארץ כמה פעמים, הייתה המומה מהצבע החום-צהוב של הצמחייה לאורך הכבישים. יונתן ישן כל הדרך. הדירה ששכרנו עדיין עמדה בשיפוצים, ובינתיים קיבלנו שני חדרים צמודים במגורי הסטודנטים. אם לא די בזה, האי-מייל הראשון שקיבלתי כשהתחברתי לרשת המקומית, היה הודעה לאקונית מעורך כתב-העת המדעי שלפיה, התיקונים והתוספות ששלחתי, לפי הערות הבוחנים החיצוניים "אינן מספקות" ולכן המאמר שלי נדחה סופית. להידחות מכתב-עת בשורה השלישית, אחרי שנדחית מחמישה כתבי-עת נחשבים יותר, זו חווייה שטרם עברתי כמוה. לא התחלה טובה, אין מה לדבר.
.
15 ביולי 2015.
.
עברתי בדקדקנות על המבנה המרחבי ועל הרצף הכימי של המחשב הננו-ביולוגי שתכננתי. סוג של מכונת טיורינג מיקרוסקופית שיכולה לקרוא מידע האצור במולקולה אחת, ולייצר בתגובה מולקולה אחרת. זה רעיון ישן, שכבר הודגם כמה וכמה פעמים, אבל אני פיתחתי מודל ממוחשב שלוקח בחשבון תכונות קוונטיות של המולקולות המעורבות, ומסוגל לתכנן מחשבים ננו-ביולוגיים כאלה לכל מטרה. על הכרטיס הזה הגעתי והתקבלתי למכון סורקיס. ביצעתי שינויים זעירים, כמו החלפת מיקום של קשרים כימיים, והרצתי שוב ושוב את המודל הממוחשב. התוצאה חזרה על עצמה: המערכת מזהה אר-אן-אי שליח של מוטנט גנטי הגורם סרטן, ומייצרת בתגובה מיקרו-מולקולה הנצמדת אליו ומנטרלת אותו. הבעיה היא שבכל פעם התגובה אחרת. בכל פעם המערכת מייצרת מולקולה אחרת שמנטרלת את השליח הגנטי המוטנט בדרך אחרת. אני לא מצליח להבין למה זה קורה, ויותר מזה, למה זה קורה דווקא לי.

.
20 ביולי 2015.
.
הראיתי לאריה את התוצאות שלי. הוא אמר לי בדיוק את מה שכבר ידעתי. שום עורך מדעי, ושום ועדה מדעית לא יקבלו תוצאה כזאת. זה נראה כמו תוצאות שאינן ניתנות לשיחזור. הא הא.

.
1 באוקטובר 2015.
.
התחלתי להפוך מולקולות בזו אחר זו. ימין-על-שמאל. להיפוך הזה אין שום משמעות כימית, אבל אולי השינוי הפיסיקלי יעשה משהו שאני לא יכול לצפות מראש. הכנסתי את המודל הממוחשב לפעולה ונסעתי עם ז'אן ויונתן לסוף שבוע אצל ההורים שלי. הפיגוע בציריך החזיק אותנו רוב הזמן מול מסך הטלוויזיה. בין מאות האנשים ששאפו את הגז הרעיל לא היה אף אחד שהיכרנו באופן אישי. בדרום פאריס היו תהלוכות שמחה, בלונים ויריות באוויר.
.
20 באוגוסט 2016.
.
אחרי חודשים של ריצה, המודל הממוחשב שבוחן מבנים שונים של מחשבים ננו-ביולוגייים, נעצר. מתברר שבנוסף לגן המוטנט גורם הסרטן, גרסה מסוימת של הננו-ביו מחשב, בולמת גם שליח גנטי שמוביל מידע לייצור חלבון אחר. זו גרסה המכילה קשר כימי מסוים מחוזק, ותשע חומצות אמיניות הפוכות שמאל-על-ימין.

אריה נהרג במטוס שהטרוריסטים הפילו ברומא. במכון הוכרז יום אבל. ואני איבדתי את החבר היחיד שהיה לי כאן.
.
21 באוגוסט 2016.
.
מאמר נוסף שלי נדחה. ברוכים הבאים למועדון.
.
2 במארס 2017.
.
יבגני רבינא, היו"ר החדש שנבחר להחליף את אריה, ושהובא לכאן מקלטק, קרא לי לחדרו. הבחור מבוגר ממני בשלוש שנים בסך הכל, אבל איפה אני ואיפה הוא. הוא רצה לדעת אם אני מתכוון לפרסם משהו בקרוב. אמרתי לו שאני עובד על גרסאות של המחשב הננו-ביולוגי, שהזרקתי כמה מיליוני מחשבים כאלה לתאים בתרבית, ושקיבלתי תוצאות טובות. הבעת פניו אמרה את הכל.

.
3 במארס 2017.
.
הגשתי בקשה לבצע ניסוי בעכברים. עברתי על בנק החלבונים וגיליתי שהחלבון הנוסף שגרסה 2011 של המחשב בולמת, הוא פפטיד הממלא תפקיד מרכזי בתחושות של כעס ותוקפנות.
.
13 ביולי 2017.
.
הוועדה דחתה בפעם השלישית את בקשתי לביצוע ניסוי בעכברים. רבינא שלח לי אי-מייל וביקש שאדווח לו מה אני עושה. מה אנחנו? חברת היי-טק? היחידה למלחמה בטרור של יוון כיתרה בית באתונה. הטרורוסטים פוצצו את המבנה על עצמם. 22 שוטרים ו76 אזרחים, בבתים הסמוכים, נהרגו. ספינת טורפדו ממולכדת התפוצצה בנמל פיראוס והציתה מיכלית אינדונזית. השלטונות סגרו את האיזור ומנעו גישה של צוותי טלוויזיה. מה אני אומר לרבינא?
.
1 באפריל 2018.
.
יום הטיפשים. ז'אן חזרה ממפגש עם נשות המדענים כשהיא ממררת בבכי. היא שונאת להפסיד בתחרויות יוקרה, ואנחנו לא מוזמנים כבר הרבה זמן לשום אירוע של המכון. אחר כך התברר לי שנוגה הר-אבן, שהגיע כמעט שנה אחרי, הגישה טפסים לוועדת הקביעות וקיבלה, לדברי הנשים, "אינדיקציות טובות".
.
30 ביוני 2019.
.
הכנתי תאים שמבטאים ביתר גם את הגן גורם הסרטן וגם את פפטיד הכעס והתוקפנות. מיליונים בודדים של מחשבים ננו-ביולוגיים שהזרקתי לתאים בלמו את שניהם ביעילות של קרוב ל-100 אחוז. אני חייב להשיג אישור לבצע ניסוי בעכברים.
.
2 במארס 2020.
.
מטוס 787 עמוס חומרי נפץ, שנועד להתרסק בנתב"ג יורט במרחק 200 קילומטר מחופי ישראל. יונתן חזר מבית-הספר חבול. לא רצה לומר מה קרה ונסגר בחדרו. ז'אן יושבת על הספה ושותקת כבר שעות. אין לי מושג מה אני יכול לעשות, או מה אני יכול להגיד. חשבתי שאולי אפשר להשלב גנים שיוצרים את מרכיבי המחשב הביולוגי בתוך נגיף, כך שאפשר יהיה להחדיר אותם לתאים ללא צורך במיקרו-הזרקה. השאלה היא אם התאים ייצרו את המרכיבים ואם הם ירכיבו את המחשב בתוך התאים. שאלה טובה.
.
10 במאי 2020.
.
מהומות בדרום ברלין. תייר מערבי נכנס בטעות לשכונות המוסלמיות, וגופתו נגררה ברחוב מאחורי כלי רכב. עדים רעולי פנים סיפרו בטלוויזיה שתנועת הקונים בחנויות התנהלה כרגיל. איש לא התרגש. הקרבות עם המשטרה, שניסתה לחדור לשכונה, כבר גרמו לתושבים להסתגר בבתים. ניידת משטרה נפגעה מטיל נגד טנקים. שלושה שוטרים נהרגו.

נוגה הר-אבן שמעה את הרעיונות שלי והציעה שאבצע ניסוי ראשוני במעבדה שלה. אני צריך לחשוב על זה.
.
3 ביולי 2020.
.
הרכבתי מטען גנטי של מחשב ננו-ביולוגי (את הגרסה עם תשע החומצות האמיניות ההפוכות) בתוך מעטפת של נגיף. הכנסתי מוטיבים שיגרמו להרכבת המחשב בתוך התאים בתהליך של הרכבה עצמית. התאים המודבקים ייצרו את היצור החדש במהירות מבהילה. צילום במיקרוסקופ אלקטרונים הראה שהמחשב הננו-ביולוגי תלוי על הנגיף, מבחוץ, כך שהוא פועל את פעולתו הרגילה. האם זה אומר שדי להדביק תא אחד בנגיף המהונדס כדי לבלום את חלבון הסרטן ופפטיד הכעס והתוקפנות ברקמה שלמה? חייבים לבדוק את זה.
.
15 בספטמבר 2020.
.
יבגני רבינא הודיע לי, במכתב רשמי, שעלי להציג את מועמדותי לקביעות בתוך שנה. בן-זונה. קודם בולם לי פרסומים, אחר-כך לא מאשר לי ניסויים ועוצר לי תקציבים. ועכשיו, אחרי שתלש לי את הרגליים, הוא אומר לי "תקפוץ".
.
30 באוקטובר 2020.
.
ישבתי במעבדה שעות וחשבתי אין אני מתקדם מכאן. לא מצאתי שום פתרון לבעיה. חישובים קוונטיים לא יכולים לפתור בעיות שבהן מעורבים בני-אדם. חזרתי הביתה. ז'אן לא הייתה בבית. התקשרתי לנייד שלה – אין תשובה. חשבתי שאולי היא אצל איזו חברה, אבל אז תפסתי שבעצם אין לה כאן חברות. חיכיתי לה על הספה, אבל נרדמתי. היא חזרה בבוקר וסירבה לומר היכן הייתה.
.
13 בנובמבר 2020.
.
יצאתי בבוקר מוקדם מהבית. הלכתי ללא מטרה ברחוב הראשי של העיר, עד לבניין העירייה ובחזרה. במעבדה חיכתה לי הודעה מז'אן, שאמרה שהיא עוזבת אותי וחוזרת לציריך עם יונתן. רצתי הביתה, נכנסתי לחדר השינה וראיתי שהמזוודה הגדולה שלנו איננה. הארון שלה היה ריק ברובו, וכך גם הארון של יונתן.

המידע ברשת אמר שהטיסה הקרובה יוצאת לציריך בעוד שעתיים. לקחתי "בהשאלה" את האופנוע של יא-יא, בעלה של נוגה הר-אבן, וטסתי לנתב"ג. ז'אן ויונתן לא היו בשום מקום. אחר כך התברר שכבר עברו את כל בדיקות הביטחון, כך שלא יכולתי להגיע אליהם. ישבתי על ספסל בצד והתקשרתי אליה ללא הרף. כעבור שעה, כמעט, היא ענתה, ואמרה "זה סופי, עמי. אי-אפשר לחיות ככה. אנחנו חוזרים לציריך. הלוואי שתצליח. אני אוהבת אותך, אבל לא יכולה לחיות אתך. שלום". וניתקה. היא אפילו לא שמעה אותי אומר מילה אחת. עליתי על האופנוע, והרגשתי שפפטידי הכעס מציפים אותי בהמוניהם. כעס. ראיתי רק אדום ושחור מול העיניים. לא שמעתי צפירות. לא שמעתי כלום. סחטתי את המצערת עד הסוף, כמו בימים הטובים בערי הרשות הפלסטינית. טסתי כאילו אין מחר כי מבחינתי לא היה מחר. אם הייתה מכמונת מהירות בדרך, הייתי נכנס לכלא, עם שלילת רישיון לכל החיים. אבל המזל בא לעזרתך דווקא כשאתה לא זקוק לו.

בכניסה למכון עצרו אותי השומרים ואמרו לי שיש דיווח שהאופנוע של יא-יא נגנב. ירדתי מהאופנוע והשארתי להם אותו. שיקפצו לי. והלכתי ברגל למעבדה. מה יש לי לחפש בבית. כעבור רבע שעה הגיע אי-מייל מיבגני. עלי להתייצב אצלו מחר בשמונה בבוקר.
.
14 בנובמבר 2020.
.
כל מה שלא קשור למדע לא מעניין אותו, את יבגני. כך לפחות הוא אומר. את סיפור האופנוע שאפתור בעצמי עם נוגה ויא-יא. את הדיווח על ז'אן הוא בכלל לא שמע. הוא היה במוד שידור. אני חייב לקחת את עצמי בידיים. חמש שנים בלי שום מאמר זה לא לעניין. תוספת תקציב? הוא לא רואה שום הצדקה לזה כרגע. הרעיונות שלי פרועים מדי ולא ממוקדים. הוא מצפה לשינוי כיוון בתוך זמן קצר.
.
20 במאי 2021.
.
ז'אן התקשרה מציריך, להודיע שהכל בסדר איתה ועם יונתן. טיל קרקע אוויר ששיגרו טרוריסטים הפיל מטוס נוסעים על שכונת מגורים, לא הרחק מבית הוריה. בטלוויזיה מדברים על מאות הרוגים. אולי יותר מאלף.

לקחתי את הרכבת לתל-אביב וירדתי במסוף פארק הביו-טכנולוגיה. אורי, הטכנאי במעבדה ששכרתי בכספי החסכונות שלנו, העמיד את הניסוי לפי התוכנית שנתתי לו. בדקתי את המערכת, וחזרתי הביתה ברכבת. בדרך, בפעם הראשונה בחיים, התפללתי לאלוהים שיעזור לי. רק הפעם הזאת. כמו שמשון הגיבור.
.
20 בפברואר 2022.
.
חיכיתי שלושה שבועות לפגישה עם יבגני. ביקשתי שעה וחצי לתיאור מחקר פורץ דרך. מזכירתו אמרה שהוא לא יוכל להקדיש לזה יותר מ-35 דקות. אחרי הפגישה אתי הוא חייב לצאת לתל-אביב. לא ישנתי כל הלילה. קיצרתי את המצגת. הכותרת: נגיף מימי נושא מחשב ננו-ביולוגי מדביק עכברים, מתפשט בתוך שעות בודדות כמעט בכל רקמות הגוף, ובולם התבטאות של גנים סרטניים ופפטידים שאחראים לתחושות כעס ותוקפנות. המשמעות: סיכוי לבלימת גל הטרור (אתמול התפוצצה מיכלית נפט בנמל ברצלונה). הרשיתי לעצמי הערה היסטורית: "בתחילת האלף השני לספירה, אירופה כמעט נכנעה לגל של ברבריות וטרור. ג'ון קיגן הבריטי תיאר זאת ואמר כי היבשת נזקקה אז ל'כוח תרבותי'. באותה עת הכנסייה הייתה הארגון היחיד שענה על ההגדרה הזאת, והיא הגדירה מחדש את אופן השימוש בכוח בעולם. ההגדרה המחודשת הזאת הביאה למסעות הצלב שנכשלו כישלון חרוץ, אבל את זה כמובן לא אמרתי. אין סיכוי שהוא יתפוס אותי בזה. החבר'ה האלה לא מתעניינים ולא יודעים היסטוריה. מה שכן אמרתי, זה שבתחילת האלף השלישי, הכוח היחיד שיכול להכתיב את אופן השימוש בכוח בעולם, הוא המדע. והדרך שאני מציע לעשות זאת, היא הדבקת אוכלוסיות שלמות בנגיפים נושאי מחשבים ננו-ביולוגיים שיבלמו את הכעס והתוקפנות, ופשוט יכבו את אש השנאה והטרור. אין שום סיכוי לנצח אותם בכוח. מוטב שנשנה אותם מבפנים, נגרום לשלום להתחיל בתוכם, בלי שהם ירגישו בכלל.

הצגתי את הממצאים שלי. עכברים שחיו בסביבה רוויית עופרת גילו סימנים מובהקים של תוקפנות, אבל חזרו למצב רוח פייסני ורגוע לאחר שהודבקו בנגיפים המהונדסים שפיתחתי.

יבגני התפוצץ. הוא דרש לדעת איך, איפה ומתי עשיתי את הניסויים האלה, שלא קיבלו אישור משום גורם מוסמך. כששמע על מעבדות השירות בפארק הביוטכנולוגיה, ועל מימון פרטי, הוא ממש איבד את נשימתו, נעשה אדום וצרח עלי כמו משוגע שאני חסר אחריות, חסר אתיקה, חסר תבונה מינימלית ושרלטן חסר אינטגריטי שממיט חרפה על המכון כולו.

הדרך היחידה שלי לצאת מהפארסה הזאת בשלום, אמר, היא להגיש תוכנית ניסוי מסודרת במקום בעל רמה מדעית גבוהה, שבמקרה גם משלם לי משכורת, למרות שכבר שבע שנים אני לא עושה שום דבר.

הוא השאיר אותי בחדרו, לקח את מעילו מהקולב, וירד למטה לרכב שחיכה לו. המזכירות בכניסה השפילו את מבטיהן כשיצאתי. אין ספק ששמעו את הצעקות. אין גם ספק שלאחר שירדתי משם הפכתי לטרף של רכילות בפיהן.
.
2 ביוני 2022.
.
בקשת הניסוי שלי נדחתה שוב בתואנה שמטרת הניסוי אינה ממוקדת דייה. יורם נגושווילי, נציג הציבור בוועדה, אמר לי מחוץ לחדר הדיונים שאני לא צריך לנסות להציל את העולם. אנשים מקבלים כאן תקציבים של עשרות אלפי יורו רק כדי לחקור תיפקוד של חלבון מסוים. "לך על מטרות קטנות" אמר לי. "אל תתפזר על כל השטח". אבל הרסיסים שלי כבר היו מפוזרים על כל השטח.
.
19 באוגוסט 2022.
.
העירעור שלי נדחה. נוגה הר-אבן שישבה בוועדה נמנעה מלפגוש את עיני. בערב התקשרה ז'אן. יונתן קיבל ציונים גבוהים בקורס הקיץ לנוער שוחר מדע באוניברסיטה. היא שאלה למה, בעצם, שלא אעבור לתעשייה. משלמים טוב, אין ספק שיחטפו אותי שם. הבנתי שמישהו דיבר איתה. סגרתי בשקט את השפופרת ולא עניתי לצלצולים שבאו אחר-כך.
.

23 בנובמבר 2022.
.
המאמר ששלחתי ל"נייצ'ר" חזר עם הערות של הבוחנים החיצוניים. ברור שהם לא הבינו את שיטת ההשתלה של הגנים של המחשב הננו-ביולוגי בתוך מעטפת הנגיף, ואת הסיבה לכך שבנגיפים המיוצרים בתאים, המחשבים תלויים על צדה החיצוני של מעטפת הנגיף, כך שהם יכולים לעבוד על מולקולות בחלל התא. לך תסביר פיסיקה קוונטית לביולוגים.

חשבתי לנסות ולהגיש את המאמר לכתב-עת אחר. בהיתי במחשב, ואז הופיע האי-מייל מיבגני. הסכם ההעסקה שלי פוקע ב-31 בדצמבר. הוא נותן לי חודש נוסף, עד סוף ינואר 2023. עד אז עלי להגיש את מועמדותי לקבלת קביעות, או לעזוב.
.
14 בדצמבר 2022.
.
התקשרתי ליוש וביקשתי את מספר הטלפון של יעקב'לה גניש. "אתה יודע שהוא בצד האחר של החוק?" הוא שאל. אמרתי שאני יודע.
.
29 בדצמבר 2022.
.
יעקב'לה אמר שישיג לי עוזון, ארבע מחסניות, שתי ברטות תשעה מילימטר, מהדגם עם 15 כדורים במחסנית, וסט סכינים. "בביזנס שלי לא שואלים שאלות", הוא אמר, "אבל אם אתה צריך עזרה, אתה יודע שאתה יכול לקרוא לי". בפעם הראשונה מזה שבע שנים הרגשתי שמישהו רוצה באמת את טובתי. יעקב'לה היה ביחידת החילוץ שלנו. איכשהו, תמיד ברגעים היותר קשים, אחרי חיסול ברחובות ערי הרשות, כשההמון איים לעשות בנו לינץ', הוא היה מגיע עם יוש, כאילו משום מקום, עם פיג'ו חבוטה למראה, שבתוכה הסתתר מנוע חדש ועוצמתי במיוחד, עם דלתות בלי מנעולים, כדי שנוכל לקפוץ פנימה באפס זמן. אלה היו ימים. ידעתי שאפשר לסמוך על יעקב'לה, אבל הפעם הייתי צריך אותו רק במסייעת. החילוץ במקרה הזה מיותר. בעיקר מפני שהוא חסר סיכוי. שתיתי אתו בירה, העלינו קצת זכרונות, בעיקר על חברים שנהרגו לנו, לחצנו ידיים וקבענו להיפגש בבוקר של ה-19 בינואר.
.
12 בינואר 2023.
.
קיבלתי אי-מייל מהמינהלן, ירמי, שמזכיר לי שלפי הודעתו של יבגני, חוזה ההעסקה הנוכחי שלי מסתיים בעוד 19 ימים. אם אני מתכוון לעזוב, הפרוצדורה היא כזאת וכזאת. הספרייה המרכזית בקהיר ספגה פגיעה ישירה של טיל קרקע קרקע. בתל-אביב נתפס מחבל מתפוצץ שהיה בדרכו למגדלי שונצינו. בשטוקהולם התקבלה התראה על פצצה במשרדי האקדמיה למדעים. בציר לא רע ליום אחד.
.
18 בינואר 2023.
.
התחלתי למחוק קבצי מחשב, לדרוס גיבויים ברשת, ואחר כך ריסקתי פיסית את מאגרי הזיכרון של המחשב. לאף אחד אין, ולא יהיה צורך בנתונים ממחקר שאיש לא רצה בו. המפלה של העולם החופשי לא תיזקף לחובתם של בני החושך, אלא לטיפשותם של בני האור. השארתי רק את המחשב הנייד הישן של יונתן. ידעתי שהם יחפשו בו כל מידע, הסבר או מכתב. אז הכנתי בשבילם ידיעה לאתרי החדשות. ברור לי שהם לא יעמדו בפיתוי ויפרסמו אותה כלשונה. דיווח על הרצח וההתאבדות מאת הרוצח-המתאבד עצמו: היום, בשעה שש ורבע בבוקר, יצא ד"ר עמיחי (עמי) אפפל מביתו…

לא יכולתי להירדם. חשבתי על הבוקר. אדם צריך מעט טירוף כדי שיוכל לחתוך את החבל ולהיות חופשי, כפי שאמר זורבה היווני. אבל טירוף אמיתי הוא מצרך נדיר גם אצל מטורפים זמניים כמוני.

על השולחן, מולי, עמד מגש עם מבחנות ובהן הנגיפים המהונדסים. מה הסיכוי שהיו מאשרים לי ניסוי קליני עם הנגיפים האלה? צחקתי לעצמי. שום סיכוי. אבל עכשיו אני כבר לא חייב שום דבר לאף אחד. לקחתי את המזרק ליד ולחצתי מעט על הבוכנה. שתי טיפות, בכל אחת מהן מיליוני נגיפים מהונדסים, זלגו על גוף המזרק ונפלו אל ידי המושטת. להזריק?
.
***
.
הזמן את השנים יניס
וקצת בינה בלב מכניס
אבל ישנם דברים שהוא עוד לא גילה לי

.
מילים: אלמטריוטיס
לחן: א. קונדיס
עברית: עלי מוהר
שירה: אריק איינשטיין
.
האיש על הפודיום כיחכח בגרונו, ביצע פאוזה מתודית מדודה היטב, והמשיך. "העובדה היא שד"ר אפפל לא רצח את קודמי בתפקיד, לא פגע בבני-אדם נוספים, ולא נהרג מאש שוטרי היחידה למלחמה בטרור. העובדה היא שב-19 בינואר 2023, הוא עבר ברצון ובשקט למסלול של עובדים שכירים, ושירת כאן בצניעות וביעילות כמעט 20 שנה, עד שנהרג לפני ימים אחדים בפיגוע בקניון. אנחנו יודעים – יש רישום ברור על כך – שב-18 לחודש הוא אכן שכר ג'יפ, שאותו החזיר למחרת. אנחנו לא יודעים, כמובן, על עניין הנשק הלא חוקי. יעקב גניש נרצח לפני כמה שנים. חיסול חשבונות בעולם התחתון. אז מה קרה בלילה שבין 18 ל-19 בינואר 2023? מה גרם לשינוי בתוכניותיו? יכול להיות שהוא באמת הדביק את עצמו בנגיף שנשא מחשב ננו-ביולוגי? יכול להיות שהקומבינציה הזאת, נגיף-מחשב, באמת עשתה לו את מה שמתואר ברשימותיו? ברגע שעלינו על זה רצינו לחפש את הנגיפים האלה בגופו, אבל הגופה כבר נשרפה בטקס דתי, לבקשת המשפחה. הוא היה נשוי לאשה נוצרייה אדוקה, תושבת שווייץ. והשאלה הגדולה מכולן, רבותי, היא איך אנחנו מתקדמים מכאן? האם אנחנו מתגייסים כולנו לנסות ולשחזר המצאה בת עשרים ומשהו שנים שהייתה מונחת כל הזמן מתחת לאפנו? האם אנחנו מסוגלים לשחזר אותה? והאם אנחנו מגלים לממשלה, ולעולם, מה בעצם קרה כאן? או שאנחנו מייסדים כאן ועכשיו אחוות שתיקה שתגן עלינו עד ש(הלוואי) נמצא תשובה?".
.
***

.
18 בינואר 2023.
.
…שתי טיפות, בכל אחת מהן מיליוני נגיפים מהונדסים…
.
צריך לחשוב על זה בצורה מסודרת. אם זה יצליח, תלך לי רוח הלחימה ולא אוכל להביא את המחקר לקו הגמר. ואז, עוד כמה בערך? עשרים שנה? אולי באמת איהרג בפיגוע בקניון. What a wonderful life. ואז נראה אותם מנסים לשחזר את זה. אם זה לא יצליח, כבר מאוחר מדי להודות בטעות, אבל Suicide is painless. כך או כך, נכון או לא נכון, יצליח או לא יצליח, בשני המקרים הסיפור שלי גמור. איפה לעזאזל טעיתי? למה נכנסתי למילכוד הזה?
.
…זלגו על גוף המזרק ונפלו אל ידי המושטת. להזריק?
.

תם ולא נשלם.
.
פורסם לראשונה בגיליון המזכרת, מספר 45, של "פנטסייה 2000", אוקטובר 2008