הוכרזו הזוכים בפרס איג נובל לשנת 2023:

הוכרזו הזוכים בפרס איג-נובל לשנת 2023:

 

פרס האיג-נובל נוסד בשנת 1968 בידי פרופ'  אלכסנדר כהן (שהיה מנהל המכון למחקר ביולוגי בישראל) ופרופ'  צבי ליפקין (ממכון ויצמן למדע), עליהם השלום. כהן וליפקין, שהיו (בהתאמה) אימונולוג ופיסיקאי בעלי שם עולמי, נודעו גם כמייסדיו ועורכיו הראשונים של כתב-העת JIR  ("כתב-העת הממדעי לתוצאות בלתי הדירות", כלומר, כאלה שאינן ניתנות לשיחזור), להומור, סאטירה וביקורת עצמית במדע.
כהן וליפקין העניקו את הפרס הבלתי-נחשק ביותר בעולם המדע, הרחק מזרקורי התקשורת (לרווחתם היחסית של הזוכים), אבל מארק אברהמס ,עורכו של כתב-העת הממשיך את דרכו של JIR הקרוי "רשומות המדע הבלתי נאות", או, בקיצור, AIR, החליט להוציא את הגיחוך לאור, למען יראו, יראו – ויצחקו.
בטפסים הרשמיים של ועדת האיג-נובל, נאמר שהפרס קרוי על שמו של המדען איגנציוס נובל ("קרוב-רחוק של אלפרד"), הממציא המהולל של מי הסודה ("מים קופצים"). במלים אחרות, הוועדה מכחישה כל קשר בין הפרס לבין העובדה ש"איגנובל" משמעותו "עלוב".

בכל אופן, הנה רשימת הזוכים בפרס לשנת 2023:

כימיה וגיאולוגיה [פולין, בריטניה]

יאן זלסייביץ', על ההסבר מדוע מדענים רבים אוהבים ללקק סלעים. ומאובנים

ספרות [צרפת, בריטניה, מלזיה, פינלנד]

כריס מולן, ניקול בל, מריטה טורונן, ארינה בחרין ואקירה אוקונור על חקר התחושות שאנשים מרגישים כשהם חוזרים על מילה בודדת הרבה, הרבה, הרבה, הרבה, הרבה, הרבה, הרבה פעמים.

הנדסת מכונות [הודו, סין, מלזיה, ארה"ב]

Te Faye Yap, Zhen Liu, Anoop Rajappan, Trevor Shimokusu, ו-Daniel Preston, עבור שיחזור גופות של עכבישים מתים כדי להשתמש בהם לפיתוח כלי אחיזה מכניים.

בריאות הציבור [דרום קוריאה, ארה"ב] Seung-min Park, על המצאת אסלת סטנפורד, מכשיר המשתמש במגוון טכנולוגיות – כולל רצועת בדיקה לבדיקת שתן, מערכת ראייה ממוחשבת לניתוח עשיית צרכים, חיישן הדפסה אנאלי משולב עם מצלמת זיהוי, וקישור טלקומוניקציה – כדי לנטר ולנתח במהירות את החומרים שבני אדם מפרישים.

תקשורת [ארגנטינה, ספרד, קולומביה, צ'ילה, סין, ארה"ב]

מריה חוסה טורס-פריוריס, דיאנה לופז-ברוסו, אסטלה קמארה, סול פיטיפלדי, לוקאס סדינו, אגוסטין איבניז, מרסלו ברטיאר ואדולפו גרסיה, על חקר הפעילויות המנטליות של אנשים מומחים בדיבור לאחור. (לאחור בדיבור מומחים אנשים של המנטליות הפעילויות חקר על).

רפואה [ארה"ב, קנדה, מקדוניה, איראן, וייטנאם]

כריסטין פאם, בובאק הדאיאטי, קיאנה האשמי, אלה קסוקה, טיאנה ממאג'אני, מרגיט ג'והאש, ג'יימי ויקנהייזר ונטשה מסינקובסקה, על השימוש בגופות כדי לחקור אם יש מספר שווה של שערות בכל אחד משני נחיריו של אדם.

תזונה [יפן]

Homei Miyashita ו-Hiromi Nakamura,  על ניסויים שנועדו לקבוע כיצד מקלות אכילה מחושמלים וקשיות שתייה יכולים לשנות את טעם האוכל.

חינוך [סין, הונג קונג, קנדה, בריטניה, הולנד, אירלנד, ארה"ב, יפן]

Katy Tam, Cyanea Poon, Victoria Hui, Wijnand van Tilburg, Christy Wong, Vivian Kwong, Gigi Yuen, וכריסטיאן צ'אן, על לימוד שיטתי של השעמום של מורים ותלמידים.

פסיכולוגיה [ארה"ב]

סטנלי מילגרם, לאונרד ביקמן ולורנס ברקוביץ' על ניסויים שביצעו ברחוב בעיר, כדי לראות כמה עוברי אורח עוצרים להסתכל למעלה כשהם רואים זרים מסתכלים למעלה.

פיזיקה [ספרד, גליציה, שוויץ, צרפת, בריטניה]

בייטו פרננדס קסטרו, מריאן פניה, אנריקה נוגיירה, מיגל גילקוטו, אספרנסה ברולון, אנטוניו קומסניה, דמיאן בופארד, אלברטו סי נאווירה גרבאטו, וביאטריז מוריניו-קרבלידו, על מדידת המידה שבה ערבוב מי אוקיינוס מושפע מהפעילות המינית. של דגי אנשובי.

 

כתיבת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.