אוויר לנשימה

"נשימה – איך איבדנו את היכולת לנשום נכון וכיצד נוכל לתקן זאת למען בריאותינו"*

מאת : ג'ימס נסטור. תרגום: שאול לוין. עריכת תרגום: רינה גרינולד. 309 עמודים. הוצאת מטר.

 

אינני נמנית אל חובבי ספרי מדע ו/או בריאות. מעדיפה ספרות יפה, שירה, פנטזיה, רומנים היסטוריים ולפעמים בלשים. רק שהספר הזה שונה מכל מה שחשבתי על ספרי מדע ובריאות.

זהו ספר המתאר מאמץ הרואי של הגיבור, המחבר, עיתונאי מדע במקצועו, למצוא מזור לבעיה מרכזית מאוד בחייו. ג'ימס נסטור מחפש את "האוצר האבוד" האישי שלו. הוא אינו מצליח לנשום עקב לקות ופגמים באפו, ריאותיו, מבנה פניו , שיניו ועוד. אל תטעו. הוא אדם כמוני וכמוכם. איננו נכה חלילה, אך סובל מבעיות אף סתום, נושם דרך הפה, חלק משיניו  עקומות, מתעייף מהר, נוחר בלילה ועוד סימפטומים כאלה ואחרים של דרכי נשימה לא תקינים. תופעות שמוכרות לרבים, ואינן נדירות במקומותינו.(לכ-90% מהילדים יש עיוותים באף ובפה. 80% מהמקרים כלל אינם מאובחנים).

אלא שלא כמונו, המחבר, שרגיל לחקור ולהבין מדע, יוצא למסע בשבילי ההיסטוריה, האנתרופולוגיה והרפואה, בעולם כולו, כדי למצוא אמת עתיקה שפעם הייתה ידועה לאנושות, אך אבדה לנו במהלך התפתחות הציוויליזציה (בתהליך מהופך: דבולוציה). האמת הזאת, לפי המחבר, היא זו שאיפשרה למין האנושי, בעבר, לנשום בקלות, תוך שמירת מדדי לחץ דם, דופק, סאטורציה (רווייה) תקינים לאורך שנים.

תוך כדי המסע, שמתואר באופן מרתק באמצעות סיפורים רבים, תרבויות שונות, של חוקרים מן העבר, אנשים מן השורה, שסבלו מבעיות נשימה, או מתוך עניין אינטלקטואלי, חקרו את התופעה האנושית הבסיסית ועדיין מסתורית – הנשימה.

מדוע לאדם הקדמון  היה כנראה הרבה יותר קל לנשום? איך משפיע מבנה הגולגולת על הנשימה? מה תפקידו של האף בנשימה? מה תפקידה של סרעפת? הייתכן שתפקידו של פחמן דו-חמצני הנפלט חשוב אף יותר מהחמצן שאנו נושמים? למה נשיפה כל כך חשובה? איך לעיסת מזון קשורה לעניין? למה כדאי לנשום לאט? מהי היפו-ונטילציה? מה אפשר ללמוד מצוללנים חופשיים ומאצנים?

ושאלת השאלות: איך אפשר ללמוד לנשום נכון? כיצד נשימה נכונה מרפאת מחלות וגידולים ואף תורמת להרזיה?

סיפור רודף סיפור. כל אחד מרתק מקודמו.

"במובנים רבים, הנשימה הנכונה הציעה את אותם היתרונות שיש במדיטציה, לאנשים שלא רוצים לעשות מדיטציה. היא גם מציעה את יתרונות היוגה – לאנשים שאינם רוצים לקום מהספה. היא מציעה את מגעה המרפא של התפילה לאנשים לא דתיים".

אם אתם סקרניים לקבל תשובה לכל השאלות האלה, וגם רוצים להבין את המשפט המשווה נשימה נכונה – דרך האף, איטית, תוך הקפדה על נשיפה עמוקה – למדיטציה, יוגה ותפילה, גם יחד, אני ממליצה: קראו את הספר. נסו את הפעולות שהמחבר מציע.

בשורה אחת: הספר מרתק, כתוב מצוין וגם משכיל ופוקח צוהר לתהליכי החיים של כל אחד ואחת מאתנו.

*הספר נבחר כרב מכר של הניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט ואמזון לשנת 2020

 

 

 

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.