.
כינור נחשב לאחד מכלי הנגינה המאפשרים לנגנים להביע רגשות.
ככל שהכינור טוב יותר, הוא מאפשר לנגן ביטוי עצמי מדויק יותר.
ייצור כינורות איכות נעשה במאות השנים האחרונות לעיסוק אפוף
מסתורין ומיתוסים.
.
.
.
כינור סטרדיוואריוס (מעשה ידי אנטוניו סטרדיווארי בשנים 1666 – 1737),
נמכר לא מזמן ביותר משני מיליון דולר. רבים ניסו לשחזר את
האיכות והצליל המעולים של כינורות סטרדיוואריוס. הניסיונות
האלה הובילו להשערה שהעץ שהיווה את חומר הגלם לכינורות היה
מצופה בתערובת לכה מיוחדת שהעניקה לכינורות את הצליל המיוחד.
אבל בימים אלה הודיע פרופ' פרנסיס שוורצה מהמעבדה הפדרלית
השווייצרית סנט גאלן, כי הצליח לעבד עץ באמצעות פטריות, וכך לקבל
עץ שאפשר להכין ממנו כינורות באיכות של סטרדיוואריוס. כלומר, הטיפול
בפטריות משנה את המאפיינים האקוסטיים של הכינור כך שהוא
נשמע כמו כינור סטרדיוואריוס.
.
.
צפיפות נמוכה, מהירות קול גבוהה ואלסטיות גבוהה – תכונות אלו
חיוניות הופכות עץ לחומר גלם אידיאלי לבניית כינורות איכותים. בתקופה
שבה חי סטרדיווארדי, במאה ה -17 ובתחילת המאה ה -18, שרר
באירופה מזג אוויר קריר. העץ גדל באיטיות ובאופן שווה, ועצתו
התאפיינה בצפיפות נמוכה ובגמישות.
.
מחקרו של פרופ' שוורצה מראה כיצד אפשר לעצב מראש את תכונותיו
של עץ כך שיהיה אידיאלי לתעשיית הכינורות. הוא גילה שני מינים של
פטריות (longipes Xylaria, ו- Physisporinus vitreus),
התוקפות עצי אשוח ושקמים – שני עצים המשמשים לבניית כינורות;
והראה שכתוצאה מתקיפת הפטריות, האיכות הטונאלית של כינורות
הנבנים מהם – משתפרת.
.
"בדרך כלל פטריות מפחיתות את צפיפות העץ, אבל באותו הזמן הן
גורמות גם להפחתת המהירות שבה גלי הקול עוברים דרך העץ", אומר
שוורצה. "פטריות אלה מפחיתות את עובי קרומיהם של תאי העץ. אבל
בניגוד לפטריות אחרות, הן מותירות את העץ נוקשה, כך שגלי הקול
עדיין יכולים לנוע בו במהירות.
.
.
בניסוי שכונה "כינורות עיוורים", ניגן הכנר המפורסם מתיו טרסלר בכינורות
שונים, מאחורי פרגוד. חבר השופטים שמנה מנצחים ומוסיקאים, לא הצליח
להבחין מתי ניגן כינור שנבנה מעץ שטופל בשיטת שוורצה, ומתי ניגן הכנר
בכינור סטרדיוואריוס.
.
עד לשנת 2014, מתכנו שוורצה ליצור עוד 30 כינורות בשיטה זו.
.