לילה בתוניס? לא נכחיש – יום הולדת 117 לאלה פיצ'ג'רלד: ארבע זמרות, 18 נגנים, במרתף, מטר ממשרדי מס הכנסה. תל-אביב אנדרגראונד

.

פרץ זה שם טוב במוסיקה הישראלית. מוכר כמו משוגע. במיוחד אצל מומי
במרינה. אבל י"ל פרץ? הההההההמממממממ. ליתר דיוק, רחוב י"ל פרץ 3.
תל-אביב. אולם ההופעות של מכללת "הד", במרתף. על השלט בשער הכניסה
כתוב "מדינת ישראל, האוצר, אגף המכס והבלו, פקיד שומה 3". טוב שיש שלטים.
ככה אנשים יודעים מראש לאן הם נכנסים, ושלא יגידו אחר כך "לא ידענו".
.
המרתף של "הד" מתפקד כמעין אטום בזמן. על-פי עיצובו וצלילי כיוון הכלים קשה
לקבוע אם עשרים וכמה מטרים מעליו שוטפת תל-אביב, או ניו-יורק, או ניו-אורליאנס,
או בוסטון, או מוסקווה, או ברלין, או לונדון, או פאריס. מה זה חשוב. בכל המקומות
האלה חוגגים היום מתת אל שנחתה, ללא הכנה מוקדמת, לפני 117 שנים על אלה
ג'יין פיצ'ג'רלד.
.
על הבמה, בינתיים, 18 נגני הביג בנד של "הד". גברים כסופי שיער, רובם עולים חדשים,
רובם בעשור השישי, או השביעי לחייהם. המנצח והמעבד, יהודה כהן (מי שראה פעם
מנצח עם חולצה בחוץ – שירים את ידו), מניף יד ומעביר הילוך ישיר ל"לילה בתוניס"
של דיזי גילספי. מיד אחריו סקוט (Scoot) של קאונט בייסי. ביצוע מלא ביטחון, לא
נצמד לקירות הבתים, לא הולך לפי הספר, עם וריאציות מקומיות, קריצות, שעשוע.
כלומר, ג'ז. מעבירים לאוברדרייב. ראונד מידנייט של תלוניוס מונק.
.
המשחק מתחמם וכהן קורא לבמה לחגית גולדברג, זמרת הג'ז הטובה בארץ כיום,
להעלות את זכרה של זמרת שלושת האוקטבות. גולדברג פותחת ב"סמבה בתו אחד".
מפלרטטת, שלא לומר עושה אהבה עם התזמורת. עוברת ל"מיסטי", ומסכמת
בגירסה מלאה, מורכבת, מקורית ומפתיעה של Georgia in my mind.
.
הנה חגית גולדברג, בשני השירים האלה, כאן עם תזמורת הביג-בנד של תל-אביב.
מנצח: עמיקם קימלמן. צילום וידיאו: סמי שור
.
http://www.hagitgoldberg.com/live.htm
.
כדאי לשים לב גם לקטעים הווקאליים שמופיעים מעל לקטעי הוידיאו.
.
אחריה עולה עדינה פלדמן ומתמקדת בתקופת עבודתה של פיצ'ג'רלד עם קול פורטר
. ביצועים נקיים, מקצועיים מאוד, כמעט מלוטשים, אם כי פחות מתענגים על זכויות
הפרט של הג'ז. בלי הנחות, אבל גם בלי סיכונים.
.
ואז באה ההפתעה. אורטל אילייב. תלמידה ב"הד", עולה ומביאה את Lady be good.
שם של "מפציץ רפאים" אמריקאי שהתרסק במדבר סהרה לאחר שחזר ממשימת
הפצצה באירופה במלחמת העולם השנייה. כפל המשמעות המכביד על הקטע הזה
לא מכשיל את אורטל, שממחישה עבודת צוות מופתית עם התזמורת שגיל נגניה
כמעט פי שניים וחצי מגילה. דואט של אילתורים עם הגיטריסט אורי ברכה מותיר
את הקהל פעור פה. בשלות שכזאת ידידי, לא תיתן את ליבנו לשכוח.
.
מתפתחת כאן תרבות של הקשבה, של דו-שיח, של השלמה הדדית שאין לה ולא כלום
עם מפציצים ו/או עם מצבים שבהם מישהו עלול להזדקק למפציצים. אשה צעירה
שהייתה בת עשר, אולי, כאשר פיצ'ג'רלד עצמה את עיניה, לוקחת את העגלה
הכבדה וגולשת באמצעותה, כאילו הייתה סקייטבורד.
.
הנה Lady be good בביצוע של קליאו ליין עם ג'והני דנקוורת:
.

.
והנה אלה פיצ'ג'רלד עושה זאת בעצמה:
.
http://www.youtube.com/watch?v=Sx5jVLOKNJA&NR=1
.
וזה לא הסוף. אורטל יורדת, וטל סדאין עולה. גם היא תלמידה. גם היא לא מפחדת מאף
אחד. מתחילה בצניעות מסוימת עם All of me.
.
הנה בילי הולידיי עושה את זה:
.

.
עוד קטע אחד, אבל בשלישי היא כבר לא לוקחת שבויים עם Cheek to cheek (Heaven).
התזמורת מתפוצצת עליה. הבחורה פשוט לוחצת גז בסיבובים ועושה את כל מה שאסור
לעשות, אבל איכשהו יוצאת מזה בנונשלנטיות, עם חיוך גדול וביטחון עצמי ענק.
.
הנה אלה עושה את השיר הזה:
.
http://www.youtube.com/watch?v=NBF67r1LnhE&feature=related
.
לקינוח מוגשת "שיחת בנות", כל הארבע על הבמה, בסוג של שבירת דיסטנס בין מורים
לתלמידים, בין שופטים לנבחנים, מה זה משנה. עשינו זאת. אלה הייתה אוהבת את זה.
.
הנה כמה קטעים של אלה פיצ'ג'רלד:

.
It Don't Mean a thing
.
(עם שיעור קצר – והדגמות – על ההיסטוריה והסוציולוגיה של המוסיקה האמריקאית לדורותיה):

.

.

One note Samba (scat singing) 1969
.

.
Blue Moon
http://www.youtube.com/watch?v=4218R-gBmts&feature=related
.
Dream a Little Dream of me
.
עם לואי ארמסטרונג:
.

.

.
.
האתר של מכללת הד:
.
http://www.hedmusic.co.il/
.

.
האתר של חגית גולדברג:
.
http://www.hagitgoldberg.com/
.